Het lijkt een klassiek geval van besmetting met ‘ons’ virus: Op 16-jarige leeftijd, op zaterdagen bijklussend als automonteur, ontstond bij Gerrit de passie voor auto’s. Een passie die zou resulteren in een kamer vol automodellen én een modelbouwwinkel die Gerrit samen met zijn vrouw Karin runt.

Tyrrell P34
Tyrrell P34

Maar laten we bij het begin beginnen. Daar nam Gerrit geen halve maatregelen. Niks voorzichtig beginnen, nee, gewoon ’t diepe in met een 1:8 schaalmodel van de Tyrrell P34 (de 6 wieler)! Tja, als je dan toch een F1 auto moet kiezen, is dat wel een van de meest aansprekende exemplaren. Vier sturende 10″ voorwielen, en de machtige V8 motor maken dit model tot iets bijzonders. Ook op schaal komt dat duidelijk over. Bijna niet te geloven dat dit iemands eerste stap in de modelbouwwereld is, zo mooi is dit model in elkaar gezet.

Wanneer je nu denkt dat met de Tyrrell de basis is gelegd voor een pure verzameling F1 modellen, zit je er toch een beetje naast. Gerrit verzamelt eigenlijk van allerlei soorten auto’s. Grote Amerikaanse trucks (met opleggers vol met andere modelauto’s), prototypes, rallyauto’s en klassiekers. De vitrines staan er vol mee. En niet allemaal netjes van dezelfde schaal, ook hier van alles wat: 1:43, 1:20, 1:18, maar “Schaal 1:12 is toch wel ’t mooiste” vindt Gerrit.

Gerrit te Hennepe
Gerrit te Hennepe

Toen ik aan het begin van mijn bezoekje de (nogal standaard) vraag stelde hoeveel modellen hij nu bezit reageerde Gerrit met een lach: “Kom maar mee, ga ze maar tellen.” Ik schat dat in de vitrine in de woonkamer al snel dertig modellen staan, in de vitrine in het trapgat tel ik er een stuk of 25, maar dan gaat de deur naar het kamertje open. En ik ben in één klap de tel kwijt. Een grove schatting? Onmogelijk. Als ik vijfhonderd zeg, kan dat veel te veel zijn, maar ook veel te weinig. Ik heb werkelijk geen idee. Overal waar je kijkt staan modellen. Van vloer tot plafond, zelfs voor de ramen, gewoon overal!
Rechts van me staat Gerrit’s favoriete model, een joekel van een Ferrari, schaal 1:8. “Dat is de F643 waar Prost en Alesi in reden. Een heel werk om die te bouwen, de versnellingsbak heeft zelfs echt tandwielen.” En even later:”De auto is zelfs ‘getuned‘ met allerlei extra onderdelen, zoals hitteschilden boven de uitlaten en dergelijke.” Ook de coureur ontbreekt niet. Hij steekt vriendelijk zijn hand naar ons op.

Het is moeilijk voor te stellen, maar toch ontbreken er nog wel wat modellen aan de verzameling. “Doordat we nu GT Modelbouw hebben en op beurzen en dergelijke komen, ga je veel gerichter verzamelen, meer ’t bijzondere spul”, doelend op schaalmodellen die in (zeer) gelimiteerde oplage worden uitgebracht. De vraag wat er specifiek ontbreekt wordt beantwoord met “Een F1 Ferrari van Amalgam, schaal 1:8, prachtig! (inderdaad!) Of de modellen van CMC, ja, die mag je er ook wel bij zetten!”

Modelauto mekka
Modelauto mekka

Zoals in de inleiding al ter sprake kwam hebben Gerrit en Karin de modelautopassie twee jaar geleden een extra dimensie gegeven door de overname van een modelbouwwinkel. Elke middag van woensdag t/m vrijdag en elke zaterdag geopend.
Ook hier is ’t een feest voor elke auto- en tractorliefhebber. Een enorme collectie auto’s, van overdreven gepimpt tot supergedetailleerd, wordt aangevuld met een bijna net zo grote collectie tractoren met toebehoren. Ondanks dat Gerrit nu zoveel ‘in de modellen’ zit, is de aardigheid er nog lang niet af: “Nee, dat blijft net zo mooi!”, maar “Ik verzamel niet zo veel meer.”

Modelauto mekka
Modelauto mekka

Net als thuis zijn er ook in de winkel bepaalde favorieten: “De modellen van CMC, die zijn heel mooi gedetailleerd, of Exoto, of… Ja, de Carrera GT van Tamiya. Dat is een ‘bijna kant en klaar’ model. Je moet er zelf de kapjes en de wielen opzetten”. Gerrit haalt een grote doos tevoorschijn. “Kijk, dit is de Enzo van Tamiya.” Uit een kartonnen doos komt een andere, mooiere doos tevoorschijn. Deze doos zit in een kartonnen omhulsel. Gerrit verwijdert alles zeer zorgvuldig en klapt het deksel open.
Een rode Enzo zonder wielen, motorkap en neus ligt tussen speciale schroevendraaiertjes en schroefjes ingebed in de kunststof vulling van de doos. Ziet er inderdaad prachtig uit! Ik kan me dan ook levendig voorstellen dat het soms lastig is om een model te verkopen. “Ja, weet je nog, die gelimiteerde Ford Shelby Cobra conceptcar van AutoArt die ik je liet zien? Ik had er een klant voor en dacht ‘m voor mezelf wel weer bij te bestellen. Helaas. Uitverkocht. Ja, dan baal je wel.”

Modelauto mekka
Modelauto mekka

Na toch wel enige uurtjes over (model)auto’s gekletst te hebben stelt Gerrit een vraag waar ik ook geen ‘nee’ op kan zeggen: “Wil je de Capri nog even zien?” Op naar de garage! Aan de wand -hoe kan het ook anders- een vitrine met diverse Capri schaalmodellen. Onder doeken een Ford Capri met 2.6 liter V6. Donkerblauw metallic met gespoten striping en 14″ lichtmetalen velgen. Het is net een mini-Mustang. “Alleen de remmen zitten vast.” Het lijkt er op dat de modelauto’s en het wielrennen (een van de andere liefhebberijen van Gerrit) het bij Gerrit winnen van het model in schaal 1:1.

GT Modelbouw
GT Modelbouw

Tot slot
Gerrit boft maar met een vrouw die al die stofvangende, tere modelauto’s ook stiekem hardstikke leuk vindt. Maar hij mag ze dan ook fijn zelf afstoffen, daar brandt Karin haar vingers niet meer aan.
Nog een tip voor iedereen die ruzie dreigt te krijgen vanwege de eeuwig met modelauto’s, vijltjes en lijm bezette eettafel: Voor het bouwen van de modellen is een speciale bak gemaakt die op tafel past. De voorkant van de bak kan naar beneden scharnieren, zodat er een mooie vlakke werkplek ontstaat. Na het bouwen gaat de complete bak van tafel zo -hup- onder de kast. Opgeruimd staat netjes en moeder de vrouw is weer tevree!

GT Modelbouw
Weurden 43 A
Winterswijk
Telefoon 0543 – 535315
Fax 0543 – 531163

4 reacties

Geef een reactie