Het komt niet vaak voor dat een originele Bond-auto te koop wordt aangeboden. Vorig jaar werd de Lotus Esprit Turbo uit ‘For Your Eyes Only’ door Coys geveild, dit jaar is de Aston Martin DB5 uit Goldfinger en Thunderball bereikbaar voor de gefortuneerde liefhebber. Van de twee oorspronkelijke DB5 filmauto’s is dit de enig bekende ‘overlevende’. Liefhebbers hebben tot 27 oktober 2010 de tijd om te gaan sparen, dan wordt dit icoon namelijk geveild in Londen.

Als we eerst wat droge gegevens noemen, kunnen we vervolgens verder gaan met de geschiedenis om daarna het grote aantal foto’s te gaan bewonderen. Daar komt ‘ie dus: Chassisnummer: DB5/1486/R, motornummer: 400/1469/V, oorspronkelijk Brits kenteken: FMP 7B. De auto is gelakt in de kleur Silver Birch en heeft een Dark Grey interieur. De motor heeft een cilinderinhoud van 3995 cc en 282 pk (210 kW) bij 5500 t/min. Het maximum koppel is 390 Nm bij 3850 t/min. De topsnelheid ligt bij 233 km/h en van 0 naar 60 mph (97 km/u) duurt slechts 7,1 seconden. Uiteraard zijn dat de cijfers voor een standaard DB5, zonder alle extra ‘toeters en bellen’. Waarschijnlijk moet je bij dit exemplaar de o-60 mph tijd enigszins bijstellen… Op de kilometer- sorry, mijlenteller staan slechts 30.000 mijlen, waarvan de meeste tijdens de toernees in de jaren ’70 gereden zullen zijn. De auto is ooit een keer overgespoten maar het originele donkergrijze interieur bevindt zich in originele staat, met een voor een auto van deze leeftijd passende hoeveelheid patina.

In de film ‘Goldfinger’ reed Sean Connery in deze auto, die toen nog niet met de typische Bond-gadgets was uitgerust. Die kwamen pas in de film Thunderball. De auto was echter al wel uitgerust met een van de eerste ooit in een DB5 gemonteerde Vantage motoren, echter met drie SU’s in plaats van Webers. De gadgets omvatten machinegeweren, een kogelwerend schild, roterende nummerplaten, een ‘tracking device’ (dat is toch onmogelijk te vertalen?), een verwijderbaar dakpaneel, een ‘spijkerstrooier’ en een rookgenerator. Al die levensreddende hulpjes werden bediend met knopjes in de armsteun.

Voor Goldfinger en Thunderball werden twee DB5’s gebruikt. Een van deze auto’s is in 1997 gestolen. Vermoed wordt dat dat exemplaar vernietigd is. Het overgebleven exemplaar is FMP 7B. Het idee voor de met gadgets afgeladen DB5 komt van special effects expert John Stears, die ook de effecten voor Star Wars en Chitty Chitty Bang Bang deed. Die laatste film is overigens gebaseerd op een boek dat geschreven is door… Inderdaad: Ian Fleming!

FMP 7B komt volop in beeld in Goldfinger en schittert in de shots waarin snel wordt gereden, maar is stilstaand ook ruimschoots te bewonderen wanneer Bond op de Furka pas in Zwitserland Mr. Goldfinger bespioneert. Omdat FMP 7B in Thunderball nog meer in beeld zou komen, werden alle gadgets -die ook tegenwoordig nog op de auto gemonteerd zijn- verder uitgewerkt en aangesloten. De auto is sinds Thunderball niet meer gewijzigd en vrijwel alle gadgets zijn nog intact.

In 1969 werd FMP 7B gekocht door de Amerikaan Jerry Lee voor een bedrag dat na enig onderhandelen werd vastgelegd op $ 12.000,-. Mr. Lee kwam met Aston Martin overeen dat de DB5 enige tijd voor promotiedoeleinden in de VS gebruikt mocht worden. Tot de auto in 1977 niet meer tentoongesteld werd trok deze recordaantallen bezoekers bij verschillende tentoonstellingen. Na 1977 werd de auto slechts twee maal tentoongesteld: Eenmaal op de New York Motorshow in 1981 en in 1993 op de Meadow Brook Concours d’Elegance. De overige tijd bevond de auto zich in het huis van Mr. Lee, waar alleen hij (en zijn familie en vrienden waarschijnlijk) er van kon genieten.

RM Auto Restauration maakte de auto na de lange periode van stilstand weer rijklaar. Daarbij hebben ze de motor een flinke beurt gegeven (waarbij de cilinderkop ook gedemonteerd is), is een nieuwe koppeling geplaatst en is het remsysteem en de uitlaat vernieuwd. Deze werkzaamheden zijn in mei 2010 afgerond.

Ook de bediening van de gadgets is daarbij onder handen genomen, zodat deze betrouwbaar gedemonstreerd kunnen worden. De roterende nummerplaten draaien dus weer, en de machinegeweren en het kogelwerende scherm verschijnen met een druk op de knop. Zelfs de rookgenerator werkt, net als het ‘tracking device’ en de elektrische ontgrendeling van het verwijderbare dakpaneel.

De opbrengst van de DB5 komt ten goede aan ‘The Jerry Lee Foundation’. Een stichting die zich inzet voor de oplossing van sociale problemen gerelateerd aan armoede, waarbij de nadruk ligt op criminaliteitspreventie.

Photo Credit: © Shooterz


8 reacties

  1. Wel eens ergens gelezen dat ze na de filmopnamen werden terug gebouwd naar een ‘gewone Aston’en werden doorverkocht zonder dat er iets over de geschiedenis aan de klanten werd verteld
    Ston eens in Classic & thoroughbred

  2. Die omgebouwde exemplaren zouden het verschil kunnen verklaren. Weinig mensen die nu nog weten wat origineel is en wat niet.

    Maar goed, feit blijft dat deze auto gewoon ultiem cool is. 😉

  3. 4 exemplaren klinkt dan wel het meest geloofwaardig; 1 louwman colectie, 2 Jerry Lee , 3 Gestolen, 4 ?
    Ook heb ik wel eens gehoord dat er wat normale exemplaren zijn omgebouwd bij aston martin zelf

    Erg mooie auto trouwens!

  4. @Citrofiel: Coys spreekt van twee exemplaren. Hier hebben ze het zelfs over ‘one of a kind’, wanneer het gaat over het gestolen exemplaar.
    Waar het aantal dat genoemd wordt op Autoblog.nl vandaan komt, is mij niet bekend, net zo min of dat het klopt of niet. Daar kan ik geen verdere informatie over vinden.
    Ik heb geen reden om aan te nemen dat Coys er naast zit…

  5. @Citrofiel ..
    maar mijnheer Louwman heeft een wit knopje in de pook ..
    da,s al een stuk minder onheilspellend ..

  6. if you pull this knob .. you see this litlle red button ..
    whatever you do .. don,t touch it ..

    en dat met een stalen smoelwerk .. geweldig ..
    en zelfs de uitleg brengt meer vragen dan antwoorden ..

  7. Ik had nooit gedacht dat al die gadgets echt zouden werken, maar het tegendeel blijkt waar in het filmpje van Louwman (zie link hieronder). 😮

    Autoblog en de interviewer van Louwman zeggen beide dat er vier exemplaren zijn geweest, niet twee. Volgens jouw tekst is dit de auto van Louwman (aangezien er maar één is). Wat is waar…?

  8. Ik ken geen enkele andere auto die meer invloed op het witte doek heeft gehad dan deze.
    Als jochie nachten wakker gelegen wanneer ik mijn Corgi Toys uitvoering zou krijgen.
    Was het gesprek van de dag toen, James Bond, de melkboer de bakker en alle toen nog dagelijkse ambulante handelaren die bij je langskwamen.

    Zelfs de lorrie van de schilleboer had verborgen gadgets, dat kon toen niet anders.

Comments are closed.