Oh, de door Bertone getekende Alfa’s. Wat zijn ze toch mooi! De Werkelijk Waanzinnige Webvondst heb ik deze keer uitgezocht na een middagje Circuit Park Zandvoort. Ik vroeg me af welke klassieker redelijk leuk zou zijn op een circuit. Heel belangrijk was daarom of er voldoende onderdelen voor verkrijgbaar zijn om ‘m wat geschikter te maken voor circuitgebruik. Dat lijkt me bij deze Alfa geen probleem. Alleen plaatwerk wordt waarschijnlijk wat duurder. Daar denken we dus even niet aan.

Z’n twee liter motor produceert zo’n 130 pk en een heerlijk sonore brom. Met een gewicht van een dikke 1000 kilo bereik je de 100 km/u in een seconde of 9 Γ  10. Niet woest snel, maar ook niet onaardig. En had ik al gezegd dat ze mooi zijn? Ook dit is een van die auto’s waarbij vrijwel elke destijds leverbare kleur mooi is. Zelfs het okergeel van de WWW van deze week.

De advertentie vertelt niet zo veel over de auto, maar hij ziet er netjes uit. Gelukkig heb ik nog steeds geen grote schuur of toereikend budget, dus wie wordt de nieuwe eigenaar? En maakt die er een ‘trackday weapon’ van, of vindt hij dat zonde van deze nette Bertone? Had ik eigenlijk al gezegd dat ze echt mooi zijn?

Meer lezen over Alfa Romeo? Koop een boek! Klik op een van de onderstaande covers:
[amazonshowcase_186198aaa28e85ed010b632e0f314806]

WWW: Alfa Romeo 2000 GTV
Getagd op:

28 gedachten over “WWW: Alfa Romeo 2000 GTV

  • 28 december 2012 om 13:53
    Permalink

    Inmiddels ben ik al weer twee jaar in het bezit van deze auto. Voor mij een uitgekomen droom. Inmiddels van voor tot achter tot-uitdruipen aantoe getectyleerd, beginnend van dunne tectiel naar steeds dikkere, in lagen om ook de porien te doordrenken. De auto is keihard. Tank van binnen en buiten behandeld, carbs gereviseerd, koppakking vervangen en klepzittingen laten vervangen door harde exemplaren. Alle ontstekings electronica vernieuwd en afgesteld (leuk nog ouderwets een condensatortje kopen voor 6 euro). Recent de koppeling vervangen. Veel overig klein werk. En inmiddels voorzien van 15 inch in zelfde stijl lichtmetalen velgen. Veel dingen wil ik nog doen komende jaren en wil het mijn daily driver maken, op de wintermaanden na, dat blijft mijn oude bijna 6 ton gelopen Peugeootje 205 Diesel. Een zeldzaam originele Nederlandse auto, ze rijdt sinds 1982 weer op de openbare weg, vandaar goed geconserveerd en probeer er zolang mogelijk zonder body off restauratie van te genieten.

  • 31 december 2009 om 08:36
    Permalink

    @de sjonnies: Klopt ongeveer, alleen geen kachel in da garage. πŸ™

    πŸ˜‰

  • 29 december 2009 om 21:31
    Permalink

    @ PieterA – een woord : ’t is een schatje om te zien ! Staat vast in de garage met een dekentje over de motor heen, wordt liefdevol tegen gesproken en krijgt alleen maar smeermiddelen van de hoogste kwaliteit !
    Zet de kachel wat hoger, ze heeft het koud, :mrgreen:

  • 29 december 2009 om 09:55
    Permalink

    @Klassiekerally: De brievenbus ging door het leven als Giulia Sprint (GT), de Juniors waren de latere instappers (1300 en 1600) en de GTV’s waren de nog latere topmodellen met 1750 en 2000 blokken.

    De Giulia GTC (de cabrio) was er enkel als brievenbus.

    De originele GTA’s (Alleggerita) waren er met 1300 en 1600 motoren, de latere GTAm had een 1750 blok.

    De 1300 Juniors hadden enkele koplampen en de 1600 heeft beide opties gekend. De 1750 heeft dubbele koplampen en een grille met enkelvoudig chromen sierstrip. De 2000 de meer massieve grille zoals die van bovenstaand exemplaar. Die twee hebben ook de massieve(re) achterlichten.

    De 1750 heeft als enige de schitterende naar beneden lopende middenconsole.

    Veel Juniors en GTV’s zijn tegenwoordig niet meer zo origineel, dat maakt het er allemaal niet makkelijker op.

  • 29 december 2009 om 09:39
    Permalink

    Weetje: Dezelfde kleine achterlichten doen trouwens ook dienst in de ISO Grifo. πŸ˜‰

  • 29 december 2009 om 09:38
    Permalink

    @de sjonnies: Klopt, de Dino’s zijn zelfs nog een pak zeldzamer denk ik.

    GT J

  • 29 december 2009 om 09:17
    Permalink

    @ PieterA – ik ook, met dat snoezige achteruitrijlichtje midden onder de achterbumper en die pijp die er zo lekker ‘krom’ondervandaan komt ….
    Een andere zwaar ondergewaardeerde schoonheid uit deze periode is overigens de Fiat Dino Coupe; maar ja voor velen is het FIAT logo een reden om zo’n schoonheid te laten voor wat het is.

  • 29 december 2009 om 09:12
    Permalink

    @Hocks -yes me too, origineel Nederlands kenteken heeft een meerwaarde !
    @Lincoln – Enkele en dubbele koplampen hing af van de motorisatie van de Alfa, de 1300tjes hadden enkele, de Grote broer was toen de 1750 had er vier; later heeft Alfa na een modernisering alle modellen van vier koplampen voorzien. En is de 1750 opgewaardeerd naar de 2 liter.
    Eigenlijk is de motorisatie niet zo onderscheidend voor zijn prestaties, de 1300 presteert relatief et beste !
    Voor de rest vind ik het geweldige wagens, toen ontwerpers nog Charme in hun modellen mochten laten uitkomen…..
    En racen doe je met een dikke GTA van deze modellijn..maar die kosten dan ook eenpaar centen.
    Kan klassiekerrally deze niet adopteren? Zie ineens alleen maar Alfa Fanboys

  • 29 december 2009 om 01:28
    Permalink

    @ lincoln: Was dat niet de Junior, oftewel de ‘brievenbus’ waar Dinks op duidde?

  • 28 december 2009 om 23:20
    Permalink

    Leuke auto en een heel aparte kleur! Met Alfa heb ik toch net een tikje meer, doordat mijn vader vroeger in mijn jonge jaren een Alfa-dealerschap runde (als interim). Had hij nog een rode Giula Nuova aan overgehouden, maar die is een paar jaar geleden toch maar van de hand gedaan aangezien er geen meter mee gereden werd…

  • 28 december 2009 om 23:03
    Permalink

    btw .. (ben een Alfa-leek) is er ook niet zo,n soort gelijk geval ..
    maar dan met enkele koplampen ??
    die in mijn geheugen een beetje op een 69 Camaro leek .. alleen dan snoeziger ..

  • 28 december 2009 om 22:33
    Permalink

    o.k. Guigiaro .. dat verklaart een hoop .. eigenlijk alles ..

  • 28 december 2009 om 22:28
    Permalink

    het oer ontwerp is van Guigiaro toen nog werkzaam bij Bertone (1962)

  • 28 december 2009 om 22:19
    Permalink

    Een daily driver ? ja voor de zomermaanden, maar een origineel nederlandse Alfa Romeo ga je niet in de wintermaanden gebruiken….
    Deze auto heeft waarschijnlijk niet veel nederlandse winters gereden , anders was die er al lang niet meer geweest…..

    Toch heeft dat voor mij veel meerwaarde, origineel nederlands kenteken,
    de historie druipt eraf! superstoer!

  • Pingback:Tweets die vermelden WWW: Alfa Romeo 2000 GTV -- Topsy.com

  • 28 december 2009 om 21:33
    Permalink

    ontegenzeggelijk lieve doch stoere auto .. mannelijk/vrouwelijk in perfecte harmony ..
    niet indrukwekkend maar eist toch je aandacht op ..

    ongelooflijk sterk stukje ontwerp-werk van Bertone ..
    (zeker niet mijn favoriete ontwerper) ..

    ps .. goede zaak dat de WWW een wekelijks terugkerend ding gaat worden ..

  • 28 december 2009 om 20:46
    Permalink

    Schitterende auto: een lavendel 1750 GTV graag, met brievenbus motorklep.

  • 28 december 2009 om 19:03
    Permalink

    *kuch* πŸ˜›
    Daar wringt het schoentje idd. Maar in de toekomst…?

  • 28 december 2009 om 16:27
    Permalink

    Weet je wat ik denk? We moeten de WWW’s opkopen, Wheeler Dealer-style opzetten en dan te koop zetten in de shop. πŸ˜›

  • 28 december 2009 om 16:10
    Permalink

    Vaak vind ik de eerste modellen van een reeks ook de fraaiste, omdat de optische wijzigingen vaak ingegeven worden door aanpassingen in de wetgeving. En de meeste wetgevers malen niet om estethische aspecten…

  • 28 december 2009 om 16:08
    Permalink

    “Giallo Piper” om correct te zijn. Faire prijs lijkt me, maar nu ook geen koopje. Ik vind de Bertjes met kleine achterlichten (zoals de mijne) persoonlijk nog mooier. 8)

  • 28 december 2009 om 12:34
    Permalink

    Ik zou ’t een beetje jammer vinden om er in de winter mee te rijden.

  • 28 december 2009 om 12:24
    Permalink

    Prachtig! Die vormen, alles zo elegant. Vraag me alleen af of deze GTV ook zou werken als ‘daily driver’ die niet in een garage staat? Of is er na een paar maanden dan niet zo heel veel meer over van de dorpels πŸ™‚

Reacties zijn gesloten.