Panhard is een van ‘s werelds oudste automobielfabrikanten. Tegenwoordig bouwen ze militaire voertuigen, maar dat was niet altijd het geval. Ooit bouwden ze -eerst onder de naam Panhard et Levassor zeer vooruitstrevende personenauto’s, en de 24 BT Coupe is er een uit de jaren ’60. Tijdens de Spa Six Hours 2009 zag ik een mooi rood exemplaar bij Bus St0p staan, en moest even ‘spieken’ om er achter te komen wat het was. Toen ik een advertentie voor dit blauwe exemplaar in mijn mailbox vond, wist ik dus wel direct wat het was. De ’24’ in de typeaanduiding verwijst overigens naar de vele successen die tijdens de 24 Uur van Le Mans geboekt werden!

Redacteur ‘de sjonnies’ weet er nog het volgende over te vertellen:
De duurste 2 cilinder ter wereld !
De BT en CT 24 ontworpen door de toen al op leeftijd zijnde Louis Bionnier,  die een auto heeft ontworpen met een zo laag mogelijke luchtweerstand. Omdat PL (Panhard & Levassor) deel uitmaakte van Citroën en Citroën niet goed wist wat ze aanmoesten met deze vreemde eend in de bijt, mocht er geen nieuwe motor worden ontwikkeld voor Panhard’s nieuweling. De auto was de opvolger van de PL17, een kloeke 4 deurs sedan, die op zijn beurt weer een vernieuwing was van de Z12, ook een vierdeurs wagen die eerst uit aluminium was vervaardigd en later in staal.

Bionnier wilde aanvankelijk alleen de korte 24CT ontwikkelen, de c staat voor Coupe en de T voor Tigre, de  ‘snelle’ variant van Panhards 2 cilinder boxer. Om acceptabele prestaties te verkrijgen werd de wagen zoveel mogelijk gestroomlijnd, de koplampen achter een groot glas, de verzonken deurklinken, de eveneens verzonken achterlichten Tevens waren alle Tigres voorzien van schijfremmen… rondom!
Verder was de uitrusting zeer luxe, een lampje bij de zonneklep van de passagier, verwarming die door de portieren naar de achterruit liep om deze te ontwasemen, een dashboard met grote Jaeger klokken, in hoogte verstelbare stoelen, Ook kwam er voor Frankrijk een eenvoudiger uitvoering de C genaamd met een kleinere motor en een eenvoudiger uitrusting.

De BT stond voor Berline Tigre, de echte opvolger van de PL17.
Dat het dak is geïnspireerd op de Chevrolet Corvair, werd door Bionnier gewoon toegegeven, verder kun je in het gestroomlijnde model van de Panhard de “shape of things to come “zien :
Nadat de laatste Panhard in 1967 aan de Quai d’Orsy in Parijs van de band afliep (er zouden Dyanes gemaakt gaan worden in deze fabriek) kwam kort daarop de derde neus van de legendarische DS uit.
– Koplampen achter een glas
– In de hoogte verstelbare stoelen
– Later ook de verzonken deurklinken.
De juwelenkoffer van Panhard was leeggeroofd !
Het oudste automerk ter wereld verdwijnt uit  het straatbeeld, Panhard legt zich toe op het fabriceren van lichte pantservoertuigen en wordt later verkocht aan Auverland.
Deze hier is een koopje, ik heb er al jaren een in onderdelen liggen die ik voor dit bedrag nooit gerestaureerd of gespoten krijg.
De ontwikkeling van de 2 cilinder boxer is gewoon doorgegaan,  P&L enthousiasten hebben andere smeersystemen, oliefilters, ontstekingen verbeterd die de kleine Fransman redelijk betrouwbaar hebben gemaakt. Het rijden met een BT 24 is echter een genoegen, de ambiance van het dashboard en de op toeren nukkige brullende Tigre motoren laten het beste van mens en machine bovenkomen. Het zijn geen auto’s voor watjes, een Panhard eist altijd aan dacht van zijn bestuurder maar geeft daar een haast hedendaagse handling voor terug, zonder gebruik van elektronica maar rijden in zijn puurste vorm.
Eén opmerking nog: het kenteken hoort hoger te zitten, tussen de koplampen om de stroomlijn nog verder te verbeteren.

Zoals op de foto’s te zien is, kan deze 24 BT wel wat liefde gebruiken, maar de eigenaar heeft al wel behoorlijk wat tijd en geld in de auto geïnvesteerd. Zo zijn vier nieuwe banden, nieuwe schokbrekers en andere onderdelen gemonteerd. Ook wordt de auto vergezeld van een grote hoeveelheid reserve-onderdelen.
De vraagprijs is een kleine € 5000,-, en daar krijg je wel iets unieks voor terug, want wees eens eerlijk: Wanneer zag u voor het laatst een 24 BT Coupe, laat staan een andere Panhard?

De advertentie vindt u hier, en uitgebreide informatie over het merk en de modellen vind u op de fraaie website van de Nederlandse Panhardclub.


13 reacties

  1. Niet alle BT’s hadden schijfremmen.
    Te Mechelen is men een 24BT aan het restaureren met trommelremmen
    Maar schijf of trommel het blijven fantastische voertuigen

  2. Een BT24 uit het laatste productiejaar, 1967 eende-ei wit (pastel groen zou je het ook kunnen noemen) met een rood interieur.
    Komt uit Zwitserland waar’ie na anderhalf jaar toonzaal bij de lokale Citroën dealer met een flink verlies is verkocht.

  3. @de sjonnies .. effe een brutale vraag .. maar welk model/jaar Panhard heb jij ??

  4. Die stomme Britten moeten de nummerplaat altijd verticaal plaatsen. Op de DS’en met 1e en 2e neus zit er ook zo’n dom groot lomp verticaal vlak op de mooie strakke neus om de nummerplaat op te bevestigen. 🙄

  5. @lincoln – Daarom heb ik er eentje, mijn vader zat vroegâh altijd te zeuren en te zagen dat niets zo goed stuurde als zijn 1958 Z12 Tigre, zacht lila uiterlijk met tijgermotief bekleding, een wit stuur en dashboard; mijn broertje is er praktisch in geboren en mijn moeder haatte dat ding……was net een rijdend boordeel; of een zuurtje !

  6. @ de sjonnies:

    Die is toch altijd misplaatst? Het feit dat hij erop zit maakt hem al misplaatst…. 😆

  7. @kevski – de neus wordt idd verkracht door de foutieve plaatsing van de nummerplaat.

  8. absurd eigenwijze vormgeving ..
    en voor die periode al helemaal ..

    ooit eens bij een Panhard bijeenkomst (perongeluk) geweest ..
    echt een wereld apart ..
    net zo,n wereldje opzich als Facel-Vega .. nothing like it ..
    tis omdat ik troep genoeg heb .. anders !! ja hoor .. ik zou er zo blind instappen ..

  9. @ Christophe:

    Het is ook niet dat ik de hele auto niet mooi vind. de achterkant en het dak zijn zelfs zeer mooi. maar die voorkant :s Net een heerlijk lichaam met een lelijke kop erop :S Dus nee dank je. Deze sla ik over….

  10. Maar natuurlijk heb ik een zwak voor Panhard! Aparte Franse auto’s met een connectie met Citroën, wat kan er verkeerd? 😉 Zo’n Z12 zoals hier staat (van de alom bekende Boyo) voor die bescheiden prijs lijkt me ook prima!

  11. @ Kevski Style
    Ah, stel je voor: je rijdt door een grijs appartementsblok met een stroom van Duits, grijs spul rond je en jij rijdt lekker in dit geniale wagentje. 😛
    Ik vind het gewoon ook lekker zo’n vreemd vormgegeven auto die totaal anders is dan anders! 🙂

  12. @ Christophe:

    Jij liever dan ik 😛 Ik vind dit persoonlijk weer helemaal niets. Al moet ik wel zeggen dat citroenachtige auto’s uit die tijd me nooit echt hebben kunnen boeien. Gelukkig zijn er liefhebbers voor …. 😉

  13. Formidabele vondst! En na het verhaal te lezen, zou ik hem echt graag kopen zelfs…
    Prachtige kleur btw! 😛

Comments are closed.