Nee, het is niet bovenstaand vliegtuig. Het is wel een andere Bristol Brigand, eentje op vier wielen. De Brigand was de eerste auto van Bristol die een naam kreeg. Het is een doorontwikkeling van de 603, die op zijn beurt de opvolger was van de 406 uit de jaren ’50. Met de 603 werd in 1976 afscheid genomen van de meer traditionele vormgeving en overgestapt op een meer gestroomlijnde vorm.

De 603 had meer hoofd- been en schouderruimte dan alle eerdere Bristols. In verband met de energiecrisis werd de auto aangeboden met een 5,2 liter V8 als ‘zuiniger’ alternatief voor de 5,9 liter variant. Toen de S2 werd geïntroduceerd was de crisis weer over zijn hoogtepunt heen en werd de 5,2 liter motor uit het programma geschrapt. Gelijkertijd werden de koplampen in een nieuwe grill gevat. Met de S3 versie werd in 1982 voor het eerst een naam uit Bristol’s roemruchte luchtvaartgeschiedenis voor een auto gebruikt. Het standaard model werd Britannia genoemd. De met een Rotomaster turbo uitgeruste versie luisterde naar de naam Brigand. Deze was eenvoudig van zijn kleinere broer te onderscheiden door de bult op de motorkap, waaronder de turbo schuilging.

Nu zou je verwachten dat 5,9 liter + V8 + turbo = lichtsnelheid. Dat lukt nét niet. De motor levert behoorlijke prestaties en stuwt de auto in 5,9 seconden naar 96 km/u, maar de topsnelheid is naar huidige maatstaven relatief laag: 150 mph, oftewel ruim 241 km/u. We hebben het echter wel over een auto uit begin jaren ’80, en in dat licht bezien is dit een beest. Het model bleef tot 1994 in productie (!) zonder al te grote uiterlijke wijzigingen en werd toen vervangen door de Blenheim (eigenlijk een 603 S4).

Wanneer u nog £ 8000,- tot £ 10000,- te besteden heeft, is dit exemplaar wellicht interessant. Het wordt op woensdag 9 juni in Buxton geveild door H&H.

Foto vliegtuig: Terry
Foto auto: Bristol

5 reacties

  1. Hallo Ton, dat klinkt goed! Als ik het goed begrijp heb je nu dus een Brigand aangeschaft?

  2. geweldige wagens
    op de site van bristol cars staat een donker blauwe Belnheim 3 van 2004 voor iets meer dan een ton ( in pond )
    deze wage heb ik in het echt mogen aanschouwen .
    in een woord : indrukwekkend.
    een paar weken geleden heb in in een Brigand mogen rijden .
    gelukkig kennen niet veel mensen Bristol, en weten nog minder mensen het merk te waarderen , zo blijf ik over een paar maanden in een van Nederlands exclusiefste wagens rijden

  3. Ze doen me altijd een beetje aan mislukte Ford Capri’s denken. Eigenlijk zijn ze spuuglelijk, maar door hun eigenwijsheid kan ik ze wel waarderen.

  4. tja .. dat Bristol heeft nooit echt het Allard niveau kunnen halen ..
    (English cars is not my native tongue .. dus excuseer me als de vergelijking niet opgaat) ..
    in het begin een rare mengeling van BMW/Alfa .. en daarna berg afwaarts ..
    dit soort Engelse auto-merken wilden allemaal afzet in Amerika ..
    en juist in deze periode moesten ze aan de California-law voldoen ..
    betekent heel veel onlogische moeilijk-doenerij onder de motorkap ..
    ga je niet vrolijk van worden ..

    Arnolt heeft nog wel eens een hele puike Bristol beplaatwerkt ..
    maar daar blijft het een beetje bij ..

Comments are closed.