Pebble Beach Concours d’Elegance. De vier (eigenlijk vijf) woorden vormen samen een begrip in de autowereld. Het decor voor overgerestaureerde auto’s, en enge mannen met witte handschoenen die elk boutje en schroefje nauwgezet inspecteren. Maar ook de wat bruikbaardere auto’s komen in beeld. Tijdens de veilingen die in hetzelfde weekend plaatsvinden. Zo ook in het weekend van 15 en 16 augustus 2009. En ondanks de recessie sneuvelden bij Gooding & Company in dat weekend drie wereldrecords.

Het Amerikaanse veilinghuis verkocht 129 bijzondere voertuigen, waarbij twee exemplaren voor meer dan vier miljoen dollar van eigenaar verwisselden. Gooding & Company is het officiรซle Pebble Beach Concours d’Elegance veilinghuis. De veiling trok duizenden verzamelaars uit alle windstreken, die bereid waren flinke bedragen voor de bijzonder auto’s neer te leggen. Negen auto’s brachten meer dan 1 miljoen dollar op.

Naast alle klassiekers werd ook de allereerste nieuwe Bentley Mulsanne geveild. Het nieuwe vlaggenschip van Bentley bracht 550.000 dollar in het laatje. Een bedrag dat gedoneerd werd aan een goed doel: de Pebble Beach Phil Hill Scholarship.

Maar terug naar de klassiekers: De top tien wat opbrengst betreft tonen we hieronder.

Ferrari 250 GT SWB California Spider: $
Ferrari 250 GT SWB California Spider (1962): $ 5.115.000,-
Alfa Romeo 8C 2300 Drop Head Coupe (1933): $4.180.000,-
Alfa Romeo 8C 2300 Drop Head Coupe (1933): $4.180.000,-
Duesenberg Model SJ Roadster (1935): $3.300.000,-
Duesenberg Model SJ Roadster (1935): $3.300.000,-
Ferrari 250 GT LWB California Spider (1958): $2.750.000,-
Ferrari 250 GT LWB California Spider (1958): $2.750.000,-
Aston Martin DB 2/4 Drop Head Coupe (1953): $1.650.000,-
Aston Martin DB 2/4 Drop Head Coupe (1953): $1.650.000,-
Ferrari 500 Mondial Series I (1954): $1.540.000,-
Ferrari 500 Mondial Series I (1954): $1.540.000,-
Bugatti Type 57C Special Coupe (1938): $1.375.000,-
Bugatti Type 57C Special Coupe (1938): $1.375.000,-
Mercedes-Benz 380 Sport Roadster (1934): $1.078.000,-
Mercedes-Benz 380 Sport Roadster (1934): $1.078.000,-
Aston Martin DB2/4 Competition Spider (1954): $1.045.000,-
Aston Martin DB2/4 Competition Spider (1954): $1.045.000,-
Rolls-Royce Phantom I York Roadster (1929): $ 946.000,-
Rolls-Royce Phantom I York Roadster (1929): $ 946.000,-

De drie wereldrecords werden gebroken op zaterdagavond. Voor de Aston Martin DB 2/4 Drop Head Coupe ($ 1.650.000,-), de Jaguar XK120 SE Roadster ($ 192.500,-) en de Buick Limited Series 80 Opera Brougham ($ 506.000,-) waren niet eerder zulke hoge bedragen geboden. Het hoogste bod van $ 2.750.000,- werd zaterdag uitgebracht op de Ferrari 250 GT LWB California Spider (dan heb je in elk geval de hele breedte van de kofferbak nodig voor merk en typeaanduiding). Hoogtepunt voor velen was Ettore’s eigen Bugatti 57C Special Coupe die voor $ 1.375.000,- een nieuwe eigenaar vond.

De genoemde prijzen zijn in Amerikaanse dollars, inclusief alle veilingkosten.

[mappress]

25 reacties

  1. dus we zijn het allemaal eens met elkaar .. jammer ..
    eeuwig jammer ..

  2. Wat je zegt. Lijdt het trouwens aan mij of zijn die ook de eersten om vol lof over hun rijd-capaciteiten te prediken?

  3. Zodra ‘de liefhebber’ begint met te vertellen wat z’n trotse bezit gekost heeft, weet je al genoeg…

  4. Haha! Daar is onze lincoln weer, de spekkoper! ๐Ÿ˜‰

    Wat je zegt over de mensen die in geld denken, klopt, maar tot op een zeker niveau: luitjes die op AB zeggen dat bepaalde auto’s mooi zijn, zijn meestal wel kapitalisten. Maar er zitten uitzonderingen bij, sommige dure auto’s zijn gewoon geliefd. Neem Jay Leno als voorbeeld: hij heeft een replica Bugatti 57 SC Atlantic (of was het Atalante?) terwijl verder in zijn garage in datzelfde deel zelfs een Miata staat, wat de kapitalist niet goed zou vinden maar wij wel. ๐Ÿ™‚

    De rest is cool, het klopt. Maar je slaat deze keer wel een beetje een open deur in. ๐Ÿ˜‰ Maw: wist ik uiteraard al, het soort ‘liefhebbers’ dat je beschrijft, vallen ook bij het eerst het beste praatje door de mand.

  5. Ik denk ‘t wel ๐Ÿ™‚

    Iets vergelijkbaars had ik met de Fiat Ritmo 60S. Vreselijk slechte auto (ROEST!!!) die desondanks verbazingwekkend leuk te rijden was. Zou ‘m nu niet meer willen hebben, maar het was leuk ‘m gehad te hebben.

  6. @Klassiekerrally .. en dan nu het rare gedeelte ..
    de XJC is in mijn ogen nog steeds de begeerlijkste coupe ooit gemaakt ..
    en toch zou ik em zelfs in nieuwstaat niet willen bezitten ..

    nog raarder ?? dat kan ..
    ik zou er niet aan willen denken dat ding nooit in mijn bezit gehad te hebben .. dat moest ooit een keer gebeurt zijn ..

    weet zeker dat je em vat ..

  7. @ lincoln:
    ‘Het bezit van de zaak is het eind van ‘t vermaak’ geldt wat mij betreft alleen als het betreffende object niet echt bij je past.
    Soms kom je daar vrij snel achter, soms moet het even tot je doordringen.
    Ik denk dat jij dat bij de XJC hebt ervaren, of niet?

    De Morris vind ik nog steeds geweldig, net als destijds m’n MGB (die ik erg mis!).

  8. @Christophe ..
    mensen die zeuren dat ze iets niet kunnen betalen zijn meestal ook niet de mensen die je het betreffende object zou willen/kunnen toevertrouwen ..

    anders had ik nu de Mona Lisa op zolder gezet omdat ze niet goed kleurt bij mijn gordijnen ..

    en nog wat .. (want ik ben nog lang niet klaar met je) ..
    “het bezitten van de zaak is het einde van het vermaak” ..
    ik ga er van uit dat je daar nog wel eens een keertje in je leven aan terug denkt ..

  9. @Christophe ..
    liefhebbers kunnen het ALTIJD betalen ..
    luitjes die een ouwe Bugatti “een droomauto” vinden zijn natuurlijk mensen die zo,n ding alleen maar “mooi” vinden omdat ie onbetaalbaar is ..
    dus schrijven ze op @autoblog.nl “wauw mijn droomauto” ..
    terwijl een ouwe Zundapp hun veel beter zou passen ..

    zijn meestal ook geen lui die respect kunnen opbrengen voor een 2CV of een oer-Panda ..
    of het vernuft van simplisme kunnen doorgronden ..

    conserveren is overgens mens-eigen ..
    en daar geld mee verdienen doen musea en de voedsel-branche al jaren ..

  10. Hehe! Tjah, ik ben ook maar auteur hรฉ! ๐Ÿ˜‰ Wat mij eigenlijk voornamelijk deert (met wat werk zit jij nog niet onmiddellijk in, dat weet ik ondertussen al ๐Ÿ™‚ ): je moet toch niet betalen voor de software/wat het ook is voor die tagcloud?

  11. Hmm… Je kan altijd de tagcloud zo neerzetten, en het woord ‘Tagcloud’ linken aan een pagina met alle tag’s zoals ze nu zijn. ๐Ÿ™‚

  12. Die tagcloud is inderdaad stoer! Het is ook een WordPress website, dus ik zou ‘m wel moeten kunnen installeren. Ik heb wel m’n vraagtekens bij de praktische bruikbaarheid er van…

  13. @ lincoln
    Tjah… De liefhebbers zijn zij die het niet kunnen betalen zeker? Of is de droom leuker dan de realiteit (dus als je dan de auto van je dromen bezit, dat je het begint te zien als investering/geldmagneet).

    @ Klassiekerrally
    Ik zocht hem ook al en รฉรฉn ding weet ik: wij MOETEN ook zo’n tagcloud hebben! ๐Ÿ˜ฎ ๐Ÿ˜‰ Kan je dat regelen? ๐Ÿ˜€

  14. @Christophe ..
    tja .. overal ter wereld beleggen mensen in “later” ..
    vooral in landen waar banken/valuta WEL kunnen vallen ..
    dus just in case kopen mensen sieraden/edelstenen/schilderijen/bakstenen ..
    denk dat jezelf nog wel 100 voorbeelden kan noemen ..

    en tja .. de gevoelswaarde ??
    denk dat als je honger hebt je dat ook wel voelt ..

    in het geplande leven van een west-european is het veel makkelijker om ziekte onder de leden te hebben zonder dat je daar offers behalve je gezondheid voor hoeft op te geven ..

    @Klassiekerrally .. hij staat bij koorenclassiccars alleen heeft de douane em nog niet vrijgegeven .. hij verwacht em morgen binnen te hebben .. dus ga ik er vanuit dat ik morgen even bij hem langswip ..

  15. Btw: wut? Prachtige auto! Wat ga je ermee doen? ๐Ÿ˜› En hoe staat het met je Olds? ๐Ÿ™‚

  16. @ lincoln
    Meh, in het geplande leven van Amerikanen met geld is een auto dan mss een investering, maar de gevoelswaarde (tot op het bot versleten argument maar hij geldt wel!) aanvoelen is wat anders dan er een geldprijs in zien.
    Spijtig genoeg is geld voor de meesten idd de enige reden. Heeft z’n positieve kant zoals je opmerkt, maar als de nood en vooral de som hoog genoeg is, laten ze die auto’s toch maar vallen.

  17. geld is gelukkig wel de enige waarheid in het conseveren van ouwe meuk ..
    vooral Amerikanen zien het als “appeltje voor de dorst” ..
    perfect laten restaureren door vaklui plaatwerkers en een historicus ..
    zorgen dat ze op Pebble Beach mogen komen ..
    het liefst een prijs in de wacht slepen ..

    ik vind het een goede vorm van geld verdelen ..
    ben er zowiezo een voorstander van dat vaklui goed gewaardeerd/betaald worden ..

    maar het blijft ouwe meuk ..

    ga zelf trouwens morgen avond naar een 57er Lincoln mark 2 ..
    de verkoper heeft me al gewaarschuwt dat het niet veel soeps is ..

  18. Het hoogste bod van $ 2.750.000,- werd zaterdag uitgebracht op de Ferrari 250 GT LWB California Spider.
    – Is de SWB niet de duurste?

    In geld rekenen, ik doe het ook niet graag…
    En die griezelig correcte auto’s zijn ook wat apart! ๐Ÿ˜› Maarja, ieder zijn ding. En die auto’s worden er ook niet bepaald lelijk van. ๐Ÿ˜€ Wat ik altijd het meest bijzonder vind, is het carrosseriewerk: iedere man met 2 armen en een logische denkwijze kan een auto uit elkaar halen en weer samensteken, maar er is een echte vakman nodig om de carrosserie tot een prachtig geheel te brengen. Heb dan ook veel respect voor de mensen die het kunnen. Doe het zelf ook wel graag. ๐Ÿ™‚ Het heeft iets rustgevends, een oppervlakte zo vlak mogelijk maken…

  19. Yep, en zo werden Bugatti’s in de jaren ’50 ook behandeld. Kan je je tegenwoordig misschien niet meer voorstellen…

  20. leuk om emotionele waarde in geld uitgedrukt te zien ..
    rationeel zijn ze waard oud ijzer ..

Comments are closed.