Spa Six Hours

Zonder meer spreken we hier van één van de jaarlijkse hoogtepunten van de historische automobielsport en dat op het mooiste circuit van de wereld: Spa-Francorchamps. De organisatie, die tot in de puntjes verzorgd is, is in handen van Roadbook en dan hebben we het, dat raadde u al, over de Spa Six Hours 2013. De editie van dit jaar kondigt zich als een Grand Cru aan, met een ode aan de Pure Racing, met speciale aandacht voor onze Britse vrienden en alle andere gasten!

We mogen rustig stellen dat we gedurende het weekend van 20, 21 en 22 september het beste van het beste over de vloer krijgen in de Ardennen. De meest gereputeerde internationale series voor historische eenzitters, prototypes en toerwagens zullen op de planning staan, met uiteraard als kers op de schitterende autosporttaart de klassieke race van 6 uur, die ook zijn naam aan de meeting schenkt. “Samen met Vincent Collard kijken we er nauwgezet op toe dat de kwaliteit van de aangeboden races zeer goed blijft”, legt Alain Defalle uit. “Twee weken voor het evenement, zijn we rond. Laten we beginnen met de Spa Six Hours, die borg staat voor goed 100 wagens, waaronder een tiental Ford GT40, de Jaguar Type E, maar ook Ford Mustang en Falcon, Aston Martin, Chevrolet Corvette, Ferrari, Porsche, Lotus, TVR en heel wat andere mooie bolides.”
Spa Six Hours

Uiteraard is deze inschrijvingslijst een geschenk uit de hemel voor iedere gepassioneerde autosportliefhebber. Aan het stuur van de wagens zien we heel wat bekende namen, zoals onder meer de Zweed Kenny Bräck, winnaar van de 500 Miles van Indianapolis in 1999, de Nederlandse ex-winnaar van Le Mans (1988) Jan Lammers, de Fransman Raymond Narac, recent winnaar van de categorie GTE-Am in de 24 Uur van Le Mans (hij rijdt met José Close in een Porsche 911), maar ook de Belgen Jean-Michel Martin en Hervé Regout, samen met Guy Lauwers in een snelle Lotus Elan GT Convertible.

Ook indrukwekkend zijn de Woodcote Trophy en de Stirling Moss Trophy, waar we GT’s van voor 1963 zien, zoals prachtige Aston-Martin Zagato, Ferrari 500 TRC en 246S, Maserati T61 Birdcage… Op de tweede deelnemerslijst zien we juweeltjes als de Aston Martin DB4 GT die Goodwood won in de handen van Sir Stirling Moss, de Aston Martin DP2 die deelnam aan de 24 Uur van Le Mans in 1962, een Triumph TR3 die hetzelfde jaar (1957) de Alpine Rallye en de 12 Uur van Sebring reed en vele andere historische wagens…

De AC Cobra zijn de toppers in de GT Pré-66, de Trans-Atlantic Touring Car Trophy is dan weer het speelterrein van Ford Mustang, Falcon en Galaxie, Ford Cortina Lotus, BMW 1800 Ti en andere MINI Cooper S. De Lola T70, McLaren M1, Porsche 917, Ferrari 512 en Alfa Romeo Tipo 33/2 zijn de vaste waarden in de FIA Masters Historic Sports Cars en het plateau van de FIA Masters Historic Formula One omvat dan weer Lotus, Tyrrell, Brabham, Williams, Surtees, Ensign, Shadow, March, Hesketh, Penske, Trojan, Arrows en RAM, die in hun originele livery rechtstreeks uit de jaren ’80 komen.

Voeg daar nog aan toe de aanwezigheid van de BFOV-FBVA Website, de federatie voor klassieke voertuigen in België, die heel wat leden mag verwelkomen. Er is niet enkel de verzamelplaats aan de chicane, maar ook de diverse stands met ‘automobilia’ en ‘nostalgia’. Hou dus het weekend van 20, 21 en 22 september vrij in de agenda!

Alle informatie vindt je op www.roadbook.be