Naast onze wekelijkse ‘WWW’ komt er vanaf begin volgend jaar een nieuwe serie bij op Klassiekerrally.nl. We gaan de bouw van een Jaguar XK180 replica volgen. De XK180 is een prototype dat ondanks de vele lovende kritieken helaas nooit in productie is gegaan. De lijnen doen sterk denken aan die van de E-type, en door de ‘bulten’ achter de stoelen zelfs een beetje aan de legendarische D-type.

Jaguar XK180 replica
Jaguar XK180 replica

Ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan van de XK reeks bouwde de Special Vehicals Operation het prototype met aluminium koetswerk. Het ontwerp is van de hand van Jaguar’s hoofd design Keith Helfeth, die daarvoor ook al de lijnen van de fantastische XJ220 tekende. Als basis diende een ingekort chassis van een XKR, waar ook de motorisering van afkomstig was: Een V8 met supercharger met intercooler en een vermogen van ongeveer 450 pk.

Nu wordt een replica van deze concept car afgebouwd in ons eigen land. En wij gaan er in 2010 tweewekelijks verslag van doen, met als afsluiting uiteraard een rij-impressie met video! De eerste twee foto’s zie je al in dit bericht. De Pepperpot-velgen worden uiteraard nog vervangen en de auto wordt natuurlijk ook nog verlaagd, dat spreekt voor zich.

Link: www.xk180.nl

Deze serie wordt mede mogelijk gemaakt door Fokkens Automobielrestaurateurs BV in Apeldoorn, waar de auto gebouwd wordt.

Meer lezen over Jaguar? Koop een boek! Klik op een van de onderstaande covers:
[amazonshowcase_428f128998717526333f59c3047a7a16]

Nieuwe serie: De bouw van een XK180 replica
Getagd op:            

28 gedachten over “Nieuwe serie: De bouw van een XK180 replica

  • Pingback:Jaguar XK180 staat op zijn wielen

  • 19 januari 2010 om 00:30
    Permalink

    @ Klassiekerrally:

    Het ging me ook niet echt om het chassis op zich, dat is namelijk prima, al is het overengineered. maar de draagarmen van de XJS zijn veel te zwaar voor een goed rijgedrag. Daar merk je het verschil met de db7 veel duidelijker. Kortom, onafgeveerd gewicht is veel lager, waardoor ALLE prestaties van de auto erop vooruit gaan….

  • 10 januari 2010 om 16:03
    Permalink

    De replica heeft een kunststof body. Het origineel een alu koets.

  • 10 januari 2010 om 14:27
    Permalink

    jongens .. wat is er aan de hand ??
    hier boven hebben we het over een aluminium koetswerk ..
    en onze Belgische vrienden hebben het over kunststof !!

    @Klassiekerrally .. schep eens wat duidelijkheid in deze hachelijke zaak ..

  • 9 januari 2010 om 22:59
    Permalink

    Dan mogen we van de dealer wss verder gaan rijden met de Jag, dichter bij de grens. ๐Ÿ™‚

  • 9 januari 2010 om 22:28
    Permalink

    Video van ik, fotografie van Jeroen Peeters, zie ik wel zitten. ๐Ÿ˜€

  • 9 januari 2010 om 19:10
    Permalink

    Ha Nicolas! Welkom hier!
    Ik zag ’t gisteren, nadat Christophe me er op attent maakte. Leuk ๐Ÿ™‚

  • 4 januari 2010 om 19:48
    Permalink

    Vandaag de auto in het echt gezien. Bij nader inzien doet ‘ie me ook veel denken aan de legendarische XJ13. Maar dan met de motor voorin…
    We bespraken ook nog even het chassis van de DB7. Dat is gebaseerd op de oude XJS. En niet extreem aangepast of zo. Droevig eigenlijk… Maar blijkbaar voldeed ‘t.

  • 1 januari 2010 om 23:55
    Permalink

    Zeg, spreek met niet tegen! ๐Ÿ˜› :mrgreen:
    Het XJS platform is inderdaad danig aangepast voor de DB7. De XK8 kwam pas wat later, dus vandaar dat ik stel dat het onderstel van de DB7 gebaseerd is op dat van de XJS ๐Ÿ™‚

  • 1 januari 2010 om 23:51
    Permalink

    @ Klassiekerrally:

    Ja en Nee: De XJS heeft als basis gestaan, maar is veel verder ontwikkeled bij de DB& XK8. Vandaar dat er ook nooit een DB* is geweest namelijk. Platform is op een paar punten verschillend, mar grotenedeels gelijk. Sterker nog, het platform van de F-type is gelijk aan die van de DB7 en later pas gebruikt voor de XK8. Ondanks dat de XK8 een veel grotere gelijkenis heeft met de F-type.

    Overigens is de motor idd wel heel anders van de 6R4 en AJ-6 Ik was echt in de veronderstelling dat het dezelfde zou zijn….

  • 1 januari 2010 om 19:52
    Permalink

    Wat betreft het onderstel: Dat zal ik maandag even vragen.

  • 1 januari 2010 om 19:44
    Permalink

    @ Kevski Style: Nee nee nee… Het onderstel van de DB7 baseert op dat van de XJS. De motor van de DB7 is een door Tom Walkinshaw onder handen genomen Jaguar 6-in-lijn, die dusdanig gewijzigd is dat je van een Aston Martin blok mag spreken.

    De 6R4 heeft een V6! Dat blok vinden we wel weer terug in de waanzinnige XJ220. Oh, wat zou ik dรกรกr graag eens in rijden!

    Overigens is de DB7 door Keith Helfeth ontworpen. Inderdaad!

  • 1 januari 2010 om 19:35
    Permalink

    @ de sjonnies:

    Die rechte 6 in lijn zou kunnen. Aandrijflijn van de DB7 moet je dan hebben. Is namelijk hetzelfde platform als de XKR. En laat daar nou dezelfde motor in liggen als die in de metro 6R4 ligt ๐Ÿ˜‰

    @ klassiekerrally:

    Dan zal deze wel een XJS onderstel hebben denk ik? Te zien aan de achterbrug? Xk is allemaal wat minder beefy uitgevoerd volgens mij….

  • 31 december 2009 om 17:42
    Permalink

    Ahem, vind het vlees noch vis, wil graag retro zijn maar mist ‘et net en dan de motor, moet toch een rechte 6 cilinder zijn? ๐Ÿ˜†
    Maar ok, mooi stukje huisvlijt en wel iets unieks.
    Koop aub wel andere velgen met een meer retro-touch Cosmics? ATS-en (die vijfspaaks die veel onder Alfa GTV zaten……)

  • 31 december 2009 om 16:19
    Permalink

    @ Kevski: Basis is een XJS of XK8.
    Het is een replica. Op de originele concept zat die spoiler, dus hier ontbreekt ‘ie ook niet. Hetzelfde geldt voor de koelsleuven.

  • 31 december 2009 om 12:32
    Permalink

    @Kevski Style: Klopt, spoiler had niet gehoeven, net zoals de 200 koelsleuven in de motorkap. Tegen een echte D-type kan dit uiteraard niet op.

  • 31 december 2009 om 11:49
    Permalink

    @ Klassiekerrally:

    Wat is hierbij als basis gebruikt dan? Wat dit ziet eruit als een basis van een XJ of XJS? Of vergis ik me nu heel erg?
    Overigens vind ik het jammer van de spoiler. Het zal wel origineel zo horen, maar vind het afbreuk doen aan het design. Daarentegen is het vrij makkelijk op te lossen met behoud van de originele lijnen. Verder blijft het wel een mooi auto….

  • 31 december 2009 om 11:41
    Permalink

    Dank allemaal voor de leuke reacties. Mocht je meer informatie willen hebben dan kun je kijken op onze site. Daar staat tevens een filmpje met Jeremy Clarkson. Allemaal een fijne jaarwisseling! De bouwers van de XK180.

  • 31 december 2009 om 09:52
    Permalink

    na het zien van @Kurts filmpje heb ik besloten de mooiheids-factor zwaar te verhogen ..
    en em boven elke Aston Martin en Ferrari (periode 1980 t/m 2005) te plaatsen ..
    als je deze auto in de PC Hooftstr. zet verbleekt alles ..
    a sunny day at the beach .. en dit is je enige focus ..

    1 probleem .. een goede kleur kiezen lukt me zo 123 niet ..

  • 31 december 2009 om 08:44
    Permalink

    Fijn filmpje Kurt! Bedankt ๐Ÿ™‚
    @ Kevin: de carrosserie van de replica is gemaakt van met glasvezel versterkt polyester.

  • 31 december 2009 om 08:35
    Permalink

    Mooi project, best een knap ding. 8)

  • 31 december 2009 om 00:40
    Permalink

    Erg gaaf dat we ook weer wat moderners op KR te zien krijgen! Verheug me erg op deze serie, een zeer apart project, is weer eens wat anders dan een Westfield in mekaar schroeven 8) ๐Ÿ˜€

    Voor nu alvast een rijtest van de ‘real thing’ door Tiff Needell, die ik een tijdje terug op youtube vond:

  • 31 december 2009 om 00:32
    Permalink

    @ Klassiekerrally:

    Mocht de auto gebouwd worden met doel er ook mee te racen dan bied ik aan met raad bij te staan.
    Op welke basis staat de auto nu? want ik kan me niet voorstellen dat dit een XKR basis is, of wel? Ennuh: Glassfibre of plaatstaal/allu????

  • 31 december 2009 om 00:24
    Permalink

    Vooralsnog doet dit plaatje me vooral denken aan een amfibie-auto. Maar ik vertrouw erop dat het helemaal goed gaan komen, anders zou klassiekerrally zich er nooit mee inlaten. ๐Ÿ˜‰

  • 30 december 2009 om 22:49
    Permalink

    goed bezig @Klassiekerrally ..
    de basis staat er al .. gespoten en wel .. is dat erg ?? no way ..
    want nu komt het geklooi/geklungel/gepiel ..
    en steken problemen de kop op waar je van te voren nooit aan had kunnen denken ..
    daar kan je nooit professional in worden ..

    kijk er naar uit iig .. thumbs up ..

Reacties zijn gesloten.