Gelukkig bestaat het nog steeds: Klassieke autosportevenementen die voor het publiek gratis toegankelijk zijn. Afgelopen weekend vond er in België weer een plaats. En niet de minste, namelijk Legend Boucles de Spa. Net als vorig jaar was ik ook dit jaar helaas weer niet in staat om het evenement te bezoeken. Gelukkig stuurde Klassiekerrally.nl-lezer Joop me enkele foto’s, die we natuurlijk graag met de andere lezers delen.

Er waren maar liefst 341 inschrijvingen afkomstig uit tien landen, waaronder naast de Belgen ook rijders uit Nederland (17), Frankrijk (16), Duitsland (5), Luxemburg (4), Engeland (3), Zweden (2), Zwitserland (2), Finland en één Italiaan. Bij de merken waren DKW en Austin Healey met één auto vertegenwoordigd, terwijl er maar liefst 60 Fords Escort van start gingen.

Onder de deelnemers bevonden zich ook enkele beroemde namen, waaronder ook winnaars van de originele Boucles de Spa. Stig Blomqvist bijvoorbeeld, won de rally in 1976, 1980 en 1994. Andere bekende rallyrijders dit jaar waren Bjorn Waldegard en Erwin Doctor. Ook Spa Six Hours deelnemers Hank en Nicole Melse (Porsche 911) en Allard Kalff (Ford Escort) waren van de partij.

Met dank aan Joop voor de foto’s. Meer foto’s zijn van harte welkom!

Legend Boucles de Spa 2010
Getagd op:        

32 gedachten over “Legend Boucles de Spa 2010

  • 28 februari 2010 om 10:29
    Permalink

    Pauli Toivonen is de vader van de -helaas- veel te vroeg overleden Henri Toivonen, die zich in de Tour de Corse te pletter reed met een Lancia Delta S4…………
    Zo’n Lancia Delta met middenmotor, Turbo en Volumex compressor, een buizenframe van fragile aluminium pijpjes en rubberen zakken als brandstoftanks.
    Na zijn tragisch ongeval gooide Dictator Ballestre de Groep B eruit.

  • 24 februari 2010 om 23:36
    Permalink

    “The 1966 Monte Carlo was won by Toivonen & Mikander in a DS 21 and Lucette Pointet won the Ladies Cup.

    Also in a DS 21, Lucien Bianchi won the Critérium Neige et Glace, the Coupe des Alpes and the Tour de Corse.”

    Bron

    Zou dat het soms kunnen zijn?

    @Klassiekerrally: Waarom komt er een lege regel aan het eind van elke blockquote?

  • 24 februari 2010 om 23:31
    Permalink

    Dat ik de Engelse tekst verkeerd heb begrepen, dat kan. Maar er staat toch echt

    “The official winner was announced as Pauli Toivonen, a Finn who lives in Paris, driving a Citroen.”

    Toivonen… Bianchi… Volgens mij is dat geen vertaalfout van mijn kant. Klopt er van dat hele artikel dan geen rampetam?

  • 24 februari 2010 om 23:08
    Permalink

    Nee, heren nee, de MINI’s waren voorzien van halogeen verlichting en dat was toen in Frankrijk verboden.
    De Halogeen lampen hadden ze in de gewone Lucassen ‘verstopt’ en toen won Lucien Bianchi de Monte met een DS.
    De gedikwalificeerde MINI heeft maandenlang in de showroom van BMC op de Champs Elysees gestaan met het bijschrift : These are the real Monte Carlo winners.

    Dit is trouwens dezelfde Bianchi waarop de MINI’s wraak hebben genomen, want toen hij op een niet meer in te halen eerste plaats lag in de London- Sydney marathon, knalde hij met zijn DS 21 op een MINI van twee Australische toeschouwers zo’n 150 kilometer voor de eindstreep……….. Het kan verkeren!

  • 24 februari 2010 om 21:34
    Permalink

    @Kevski Style: Had ik gelezen (inclusief dat artikel waarvan jij een link plaatste), ik vond het alleen leuk om even te herhalen. 😉

    “The British cars were disqualified because they used non-dipping single filament quartz iodine bulbs in their headlamps, in place of the standard double filament dipping glass bulbs, which are fitted to the series production version of each model sold to the public.

    According to new rules introduced at the end of last year, any car entering the rally must come off a standard production line, with at least 5,000 cars being built to a similar specification.

    The British cars were equipped with standard headlamps – but the only way of dipping them was to switch to non-standard fog lamps.”

    Crap, bij nader inzien (herlezen), ik geloof dat je gelijk hebt. Nog wat beter lezen de volgende keer. 😳 Er zaten dus wel de goede lampen in, maar ze konden niet op de goede manier gedimd worden…

  • 24 februari 2010 om 18:02
    Permalink

    @ Citrofiel:

    Lees de reactie eronder dan 😛 Het leek overigens wel om standaard lampen te gaan, maar voor engeland. Komt erop neer dat Ford ook is gediskwalificeerd, terwijl het jaar ervoor mini wel won :S

  • 24 februari 2010 om 16:58
    Permalink

    @Kevski Style: Oh, dus omdat Mini niet de standaard-lampen had gemonteerd, zoals gevraagd was in het net dat jaar vernieuwde reglement, werden ze gediskwalificeerd. Da’s jammer… Zelfs ik als Citrofiel zal dan maar toegeven dat Mini had moeten winnen. Net als Sven had moeten winnen, wat een verhaal. 🙁

    Maar even terug: Je reactie van February 22, 2010 at 11:29 PM sloeg dus helemaal nergens op. We hadden het over de SM, en jij komt met een slechte overwinning van de DS. 😉

  • 24 februari 2010 om 01:18
    Permalink

    @ citrofiel:

    Het exacte jaartal weet ik niet: Ik dacht 74 of 65? Het ging erom dat er een mini dik had gewonnen tijdens de monte carlo. En als ik me niet vergis werd die plaats afgestaan omdat ze niet het correcte licht voerden. En dan ging het als ik me niet vergis om de kleur. Totaal niet iets wat een echte doorslaggevende factor was, maar goed, als de DS anders niet kan winnen moeten ze wat he?

  • 23 februari 2010 om 22:21
    Permalink

    @Kevski Style: Ik zou nu minstens een kwartier zoet kunnen zijn met het opzoeken van de ‘lampenkwestie’, jij zou me ook in twee regels duidelijk kunnen maken waar het om draait. 😉

    @Dinks: Hoe die Merc door de bochten schuift, heel leuk om te zien.

  • 23 februari 2010 om 20:47
    Permalink

    Zo’n wilde Escort is het wel helemaal hoor.

    Ritmo! Lekkere dikke Merc. Wat een gave clip zeg dit.

  • 22 februari 2010 om 23:29
    Permalink

    @ Hocks:

    Ik heb gewoon helemaal niks met dat soort cirtroens vrees ik. Misschien komt het wel door de lampen kwestie en dus het oneerlijk winnen van de monte carlo rally wat jaren eerder. Die had Citroen oneerlijk gewonnen van Mini’s 👿 . Maar vermoedelijk is het gewoon omdat ik ze echt niet mooi vind….

  • 22 februari 2010 om 22:36
    Permalink

    Dinks: Ik had begrepen van Esper dat hij dit jaar toeschouwer was. Hij heeft de rally vorig jaar als ‘vaginator’ (zijn woorden) gereden.

  • 22 februari 2010 om 22:27
    Permalink

    Oke ik geef toe de Sm is meer geschikt in een zware rally met veel onverhard , grote gaten en kuilen en stenen…op slingerend asfalt is hij minder in zijn element…….

  • 22 februari 2010 om 22:20
    Permalink

    Trust me, Escorts hoog in de toeren is mega!

  • 22 februari 2010 om 22:17
    Permalink

    Het klinkt allemaal wel veel gaver als de moderne rally’s ! vooral die Ford Escorts hoog in toeren en dat lekkere raspen van de Porsche’s

  • 22 februari 2010 om 22:04
    Permalink

    Kevski: ja dik! in ieder geval een behoorlijke lap auto om er mee te rallyen, tsja hoe kom je erop….de Citroen SM heeft ondanks dat hij niet heel erg vaak is gebruikt in Rally’s zich in het verleden wel bewezen , en dan vooral in de zeer zware rally’s waar zeer weinig auto’s de eindstreep hebben gehaald bv; 1e in de Marokko Rally van 1971.
    Alleen jammer van de vreselijke niet period reklame!!
    Hij had gewoon de geheel de kleur van de voor en achterkant moeten hebben , met Michelin, Total, Cibie, Paris-Rhone, S.E.V.- Marchal stickers!

  • 22 februari 2010 om 20:30
    Permalink

    Leuk filmpje hier. Beetje googlen en youtuben en je vindt nog veel meer uiteraard. Maar goed.

    *zoekt verder naar foto’s van “die dikke SM”*

    Aha! Deze?

  • 22 februari 2010 om 20:11
    Permalink

    Wim: Esper reed mee. En ook die dikke SM . . . hoe kom je er op!

  • 22 februari 2010 om 13:43
    Permalink

    Het is en blijft toch jammer dat ze niet voluit moen, alhoewel het schijnbaar wel kon. Met het zweet tussen de bilnaad blijft toch het mooiste….

  • 22 februari 2010 om 12:50
    Permalink

    Er waren 2 klassen: Classic, die reden de proeven als een regularity met een gemiddelde van maximaal 50 km/h en de Legend: idem maar met een gemiddelde van maximaal 80 km/h.
    Die 80 was op één proef na niet te halen dus werd het automatisch een snelheidsproef.
    Onderweg moest er ook nog her en der gestopt worden bij een bemande controle waar je een sticker op je controlekaart kreeg. Zodoende was het nog moeilijker om die 80 te halen.

  • 21 februari 2010 om 19:43
    Permalink

    @ turbo joop
    Ik zit al in de bus!
    Ben morgen in Mainz en van de week nog in Marseille, maar ik bel je wel ff.

  • 21 februari 2010 om 17:47
    Permalink

    dit was een rally met oud wk rijders,ruim 300 inschrijvers ze mochten alleen op winterbanden rijden de groote jongens rijden puur op snelheid,je heb ook een klasse dat heet classics die rijden met gemiddelde snelheden die auto s hoeven geen rolkooi te hebben en geen overal wat ik persoonlijk vreemd vind,ik heb toch weer verschillende schade,s gezien en sjon als je een keer mee wil 10 11 april rij ik in tielt belgie de tac rally.

  • 21 februari 2010 om 16:50
    Permalink

    @kevski …zullen waarschijnlijk verschillende categorieën zijn, tijdritten, amateurs en de cracks…..

  • 21 februari 2010 om 15:31
    Permalink

    Wat voor evenement was dit eigenlijk? Eally in letterlijke zin, of toch een tijdrit?

  • 21 februari 2010 om 15:29
    Permalink

    @ de sjonnies:

    Lang leve allu, of polyester met leer of een kleurtje 😉

  • 21 februari 2010 om 14:00
    Permalink

    Nee, ben ‘druk’in de weer om een Gordini dashboardplaat voor de 8S te maken.
    8S heeft geen temperatuurmeter en de Gord wel. De 8S heeft een lieflijk Brits houtmotief en de Gord een grijze dashboard plaat.
    Lees ik weer op een Franse site dat dat grijs een Formica plaatje is.
    (Wilde hem gewoon grijs spuiten 😉 ) Formica plaat kost een vermogen, maar gisteren in Waddinxveen een afvalstuk gescoord (kunnen wel 5 dashboards uit gemaakt worden) voor twee tientjes. 😆

  • 21 februari 2010 om 13:35
    Permalink

    En me dan niet bellen Turbo :mrgreen:

Reacties zijn gesloten.