klassieke rallyautos A

Vanaf nu plaatsen we elke week klassieke rallyauto’s, of klassiekers die heel geschikt zouden zijn voor het rijden van diverse rally’s, in het zonnetje. Dat doen we op alfabetische volgorde. Elke week een volgende letter. Uiteraard beginnen we bij de A. Die letter kan volgens mij al een indrukwekkende lijst opleveren. Daarbij willen we overigens niet pretenderen een complete lijst weer te kunnen geven. Ontbreekt er naar jullie mening iets? Laat het ons dan weten. Doen we na -ongeveer- 26 letters gewoon nog een rondje!

Fiat Techno Classica 2014

Abarth

Abarth maakt het ons makkelijk door enkele uitvoeringen te voorzien van de toevoeging ‘Rally’. En wie zijn wij om dat in twijfel te trekken? Het betreft de Abarth-Fiat 124 Rally, die van 1973 tot 1976 gebouwd is, en de Abarth-Fiat 131 Rally, die van 1976 tot 1979 in productie was. Denk aan rode auto’s met matzwarte motorkappen en witte auto’s met Alitalia stickers. Hebben we beeld? Niet? Dan helpt onderstaande video wellicht. Tegenwoordig kan je met deze auto’s deelnemen aan diverse rally’s. Denk aan Boucles de Spa, of de Eifel Classic die aankomend weekend in de omgeving van Daun wordt gereden. Walter Röhrl zit daar achter het stuur van een 131!

Alfa Romeo

Wat vroeger wegraces waren, wordt tegenwoordig vaak als klassiekerrally nog eens dunnetjes over gedaan. Denk daarbij aan de Mille Miglia of de Targa Florio. Alfa Romeo heeft een zeer rijke autosportgeschiedenis en beide wegraces horen bij het merk als de scheve toren bij Pisa. Twee voorbeelden zijn de Alfa Romeo RL Targa Florio (1922-1927) en de Alfa Romeo 8C Monza (1933-1934). Overigens is de lijst Alfa Romeo’s die heeft deelgenomen aan de Mille Miglia veel uitgebreider dan de twee voorbeelden die ik er hier uitpikte. Maar liefst 93 (drie-en-negentig!) verschillende Alfa Romeo types en varianten hebben deelgenomen aan de originele wegraces, en zijn dus tegenwoordig ook van harte welkom bij de 1000 mijl lange rally die de deelnemers van Brescia naar Rome en weer terug voert.

Alpine

Meestal als Renault Alpine betiteld, maar omdat we ze zo gaaf vinden noemen wij ze gewoon Alpine. Zoals het hoort, en zodat we niet tot de R hoeven te wachten. Denk je ‘Alpine’, dan denk je ‘Rallye Monte Carlo’. Want daar blonken ze echt uit. Kijk toch eens hoe mooi dat er uit ziet! Het lijkt wel ballet!

Aston Martin

Wat voor Alfa Romeo geldt, geldt ook voor het Britse nobelmerk Aston Martin: De raceauto’s van weleer zijn de auto’s die nu van harte welkom zijn bij rally’s als de Mille Miglia. De lijst van types die in aanmerking komen voor deelname aan die langeafstandsrally is echter veel bescheidener dan die van het Italiaanse Alfa Romeo: Slechts 8 modellen worden toegelaten. Daaronder bevinden zich de Aston Martin Le Mans uit 1934 als oudste auto, en de Aston Martin DB3S uit 1953 als het laatste model dat de wegrace reed.

Audi

Een overzicht van merken die beginnen met de letter ‘A’ is natuurlijk niet compleet zonder Audi. Het merk kreeg het ineens op de heupen en veranderde van bouwer van brave burgerbakjes in maker van rallymonsters. De Audi Quattro Coupé was de eerste in serie gebouwde Audi met vierwielaandrijving. Geen wonder dat de auto ingezet werd voor de rallysport. Tijdens de Rally van Monte Carlo, de Rally van San Remo, maar ook op de moeder van alle hillclimbs was Audi zeer succesrijk. Welke heuvel dat was? Pikes Peak! Walter Röhrl zat achter het stuur. Legendarische beelden daarvan zie je hieronder.

https://youtu.be/d8nKhhMJtvc

Austin Healey

Volgens sommigen noemde een zekere dame de Austin Healey waar ze rally’s in reed ‘The Pig’. Dat zal niet voor niets geweest zijn, en het zal ook niet aan de rijvaardigheid van de dame in kwestie gelegen hebben. Zij was namelijk niemand minder dan de zus van Stirling Moss en de vrouw van Erik Carlsson. Pat Moss, want over haar hebben we het hier, boekte diverse successen in deze Britse brute sportauto’s. Zo werd ze in 1958 4e tijdens de Belgische Liège-Rome-Liège Rally in een Austin Healey 100/6, in 1960 eerste in het algemeen klassement van dezelfde rally in een Austin Healey 3000 en behaalde ze in dat zelfde jaar ook nog een tweede plaats in de Coupe des Alpes. In 1961 werd ze tweede tijdens de RAC Rally. In auto’s van andere merken ging ze gewoon nog eventjes door met het behalen van successen. Pittige dame, die Pat.

Klassieke rallyauto feitjes:

Abarth-Fiat 124 Rally: 146 pk, 1756 cc viercilinder lijnmotor, gewicht 938 kg, topsnelheid ca. 190 km/u
Abarth-Fiat 131 Rally: 155 pk, 1995 cc viercilinder lijnmotor, gewicht 980 kg, topsnelheid ca. 190 km/u

Alfa Romeo RL Targa Florio: 83 pk, 2994 cc zescilinder lijnmotor, gewicht 1750 kg, topsnelheid ca. 130 km/u
Alfa Romeo 8C Monza: 180 pk, 2556 cc achtcilinder lijnmotor, gewicht 920 kg, topsnelheid ca. 225 km/u

Alpine A110: 125 pk, 1565 cc viercilinder lijnmotor, gewicht 620 kg, topsnelheid ca. 210 km/u (standaard uitvoering)

Aston Martin Le Mans: ca. 70 pk, 1493 cc viercilinder lijnmotor, gewicht n.b., topsnelheid ca. 137 km/u
Aston Martin DB3S: 182 pk, 2922 zescilinder lijnmotor, gewicht 860 kg, topsnelheid ca. 225 km/u

Audi Sport Quattro S1: ca. 500 pk (op Pikes Peak zelfs 600 pk), 2110 cc vijfcilinder lijnmotor, gewicht 1090 kg, topsnelheid ca. 220 km/u

Austin Healey 100/6: 135 pk, 2639 cc zescilinder lijnmotor, gewicht 1105 kg, topsnelheid ca. 175 km/u
Austin Healey 3000: 132 pk, 2912 cc zescilinder lijnmotor, gewicht 1080 kg, topsnelheid ca. 185 km/u

Voor alle auto’s geldt dat ze welkom zijn bij de moderne variant van de wegraces van weleer, of tijdens de historische evenknie van de vroegere rally’s.
Uiteraard kan je het ook ‘rustiger aan doen’ en een rally als de Tulpenrallye of Winter Trial rijden, mits je auto daar oud genoeg voor is.

Volgende week: B

Klassieke rallyauto’s van de merken die beginnen met een B. Doe eens een voorstel in je reactie hieronder!

3 reacties

  1. Gaaf, dit beloofd een leuke serie te worden!
    Aston Martin heeft overigens ook eens een moderne V8 Vantage voorzien (door Prodrive uit mijn hoofd) van een rally “trainingspak”. Dat is toch ontzettend gaaf?!
    https://www.youtube.com/watch?v=4qkNPYrbEHg

    Maar houden jullie het maar lekker bij het oude spul, graag zelfs 😉

  2. Het lijkt mij dat dit rijtje eigenlijk had moeten beginnen met de A van Audi. (Nee, geen fanboy)
    Met de urquatro’s waren ze begin jaren 80 toch wel trendsettend.

    1. Om protesten van fanboys te voorkomen, heb ik in de opsomming ook de alfabetische volgorde aangehouden 🙂

Comments are closed.