Een tijd terug kreeg ik een bericht dat er een legende was gestorven. Gelukkig geen coureur, maar wel een auto helaas. Het gaat hierbij om Little Green Wagon van Marck Harteveld. Een auto die in nederland meedoet aan dragracewedstrijden. De ongelukkige crash was in dit geval op Airstrip Drachten.
Voor de mensen die Little Green Wagon niet kennen: Het is een Dodge A100 Pick-up. Natuurlijk niet helemaal standaard meer. Maar ja, volgens jullie hoeft dat ook NIET https://new.klassiekerrally.nl/klassiekers-aanpassen-niet/. Inmiddels heeft het 700 pk en gaat het,- Β of beter gezegd ging het – , als de brandweer.
Nu blijkt alleen, – en dat wist ik ook niet – , dat deze auto gebaseerd is op een veel ouder exemplaar waarmee geraced werd: De Little Red Wagon. Deze auto kent zijn oorsprong in 1965 en werd bereden door . En buiten dat het een ongebruikelijke auto is om te gebruiken, – een pickup zie je niet vaak dragracen -, is er ook nog iets bijzonders mt de auto. De auto is namelijk de eerste dragraceauto geweest die een wheelstand heeft gedaan! Compleet met de voorwielen de lucht in om even later pas weer neer te komen. Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat het doodeng is, maar wel een ongelofelijke kick geeft!
Natuurlijk was ook die auto niet standaard meer. Oorspronkelijk zat er een 6 cilinder in, zoals ook in de pickup van de CONCURRENTIE zit https://new.klassiekerrally.nl/verliefd-op-een-zescilinder-pickup/. Deze is echter vervangen door een 426, – 7 liter voor de noobs – hemi uit de rekken van MOPAR. de motor zit niet op de oorspronkelijke plek, maar ligt gedeelte in de laadbak en gedeeltelijk in de cabine. Echt heel handig om boodschappen te doen is hij dus niet meer.
Doordat het motorblok zo ver naar achter werd geplaatst zorgde het voor een gewichtsverdeling van 48/52. best goed eigenlijk, als je bedenkt dat de oorspronkelijke gewichtsverdeling 58/42 was. Dit samen met een starre achteras zonder vering zorgde er uiteindelijk voor dat de voorwielen het luchtruim kozen. Overigens is de Little Green Wagon volgens hetzelfde recept gebouwd, met als enige verschil dat de evring op de achteras daar wel dienst deed.
Helaas rijden beide auto’s niet meer, en zullen dit ook niet meer gaan doen vanwege nieuwere projecten….
http://www.youtube.com/watch?v=VN7liY230vk&feature=related

Een tijd terug kreeg ik een bericht dat er een legende was gestorven. Gelukkig geen coureur, maar helaas wel een auto. Het gaat hierbij om Little Green Wagon. Een auto die in Nederland meedoet aan dragracewedstrijden. De ongelukkige crash was in dit geval op Airstrip Drachten op 19/06/2009.

Voor de mensen die Little Green Wagon niet kennen: Het is een Dodge A100 Pick-up. Natuurlijk niet helemaal standaard meer. Maar ja, volgens jullie hoeft dat ook NIET. Inmiddels heeft het 700 pk en gaat het,- Β of beter gezegd ging het – , als de brandweer.

Nu blijkt alleen, – en dat wist ik ook niet – , dat deze auto gebaseerd is op een veel ouder exemplaar waarmee geraced werd: De Little Red Wagon. Deze auto kent zijn oorsprong in 1965 en werd bereden door Bill Maverick . En buiten dat het een ongebruikelijke auto is om te gebruiken, – een pickup zie je niet vaak dragracen -, is er ook nog iets bijzonders met de auto. De auto is namelijk de eerste dragraceauto geweest die een wheelstand heeft gedaan! Compleet met de voorwielen de lucht in om even later pas weer neer te komen. Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat het doodeng is, maar wel een ongelofelijke kick geeft!

Natuurlijk was ook die auto niet standaard meer. Oorspronkelijk zat er een 6 cilinder in, zoals ook in de pickup van de CONCURRENTIE zat. Deze is echter vervangen door een 426 cui Hemi uit de rekken van MOPAR. Ietsjes minder dan 7 liter voor de noobs. De motor zit niet op de oorspronkelijke plek, maar ligt gedeelte in de laadbak en gedeeltelijk in de cabine. Echt heel handig om boodschappen te doen is hij dus niet meer.

Doordat het motorblok zo ver naar achter werd geplaatst zorgde het voor een gewichtsverdeling van 48/52. best goed eigenlijk, als je bedenkt dat de oorspronkelijke gewichtsverdeling 58/42 was. Dit samen met een starre achteras zonder vering zorgde er uiteindelijk voor dat de voorwielen het luchtruim kozen. Overigens is de Little Green Wagon volgens hetzelfde recept gebouwd, met als enige verschil dat de vering op de achteras daar wel dienst deed.

Helaas rijden beide auto’s niet meer, en zullen dit ook niet meer gaan doen vanwege nieuwere projecten….

19 reacties

  1. Hai Joop, druk druk druk op de zaak geweest, ik bel je volgende week ff om langs te komen samen met Onno, maar volgend eweek zit ik naar alle waarschijnlijkheid nog 2 dagen in Le Havre, we kunnen een agentschap krijgen; maar welek dagen weet ik nog niet !

  2. hee sjonnie je belt niet snel.

  3. Author

    @ de sjonnies:

    Gelukkig maakt zo’n A112 veel goed πŸ˜‰ Plaatwerk was echt een ramp in die tijd daar ja. Ik durf te stellen dat het nog slechter was dan ook Engeland….

  4. Pff ooit een scherm van een Autobianchi A112 afgeslepen, welbekende staalsplinter in mijn oog, doorlopen natuurlijk en na vier dagen toch maar naar het oogziekenhuis, het stukje staal was al zwaar geroest, wat wil je met Italiaans staal :mrgreen: uit die periode

  5. @de sjonnies: Eigen ervaringen? πŸ˜‰ Zolang er de mogelijkheid is ga ik gewoon even een stapje opzij hoor, als dat niet meer kan, so be it.
    Qua oorlogsverhalen heb ik eigenlijk droevig weinig in te brengen. Maar ja, dat krijg je als je je simpelweg niet met de oorlog bezighoudt. Luie donder dat ik ben. :mrgreen:

  6. Author

    @ Christophe:

    Motorfiets was een eigen bouw, maar met het uiterlijk van een cafe-racer van vroeger.
    Ik heb littekens van wat verkeersongevallen (fiets, auto’s kun je niet terugkoppen ook al heb j voorrang), wedstrijden full-contact karate (op elke knokkel minstens 1 litteken) en voor de rest wat andere freak accidents enzo. Krakende wioelen draaien het langst zeggen ze πŸ™„
    Ik voelde indd heel weinig. Adrenaline is mooi spul wat dat betreft :mrgreen:

  7. @ Kevski Style
    Smooth… πŸ˜‰ Nu ik erbij stilsta, ik heb ook nog veel andere littekens, maar dat zijn normale littekens, geen tattoo’s. πŸ˜›
    Onlangs is m’n ouwe brommer (1962) op mijn hand gevallen (klinkt lomp maar er zijn verzachtende omstandigheden πŸ˜‰ ) en lag m’n knokel open, ben ook op een zeer genante wijze stukjes vel van mijn ellebogen kwijtgeraakt en verder the usual cuts and bruses. πŸ˜› Best nog lachen achteraf. πŸ˜€

    Maar toen je viel met je motor (welke?), had je toen ook dat geinige gebrek aan pijn door de adrenaline? Gek toch!

  8. Author

    @ Christophe:

    Battlescars πŸ˜› ?Ook ff opscheppen dan πŸ˜‰ :
    – 2 keer een slijpschijf in mijn duim omdat deze wegschoot met het maken van onderdelen. Wel handig, zit gelijk dicht wat hij is gloeiend heet. Minder: gaat ontsteken.
    – Kusjes van de dremel. Aigain bij het maken van onderdleen. 1 iet noemenswaardig piepklein littekentje.
    – Schroevendraaier in mijn handpalm. iemand gaf hem verkeerd aan. Bijna erdoorheen.
    – Verder weet ik niet of het telt, maar miste een stuk vel op mijn elleboog door een schuiver onder raceomstandigheden op de nurburgring met de motor. Ook een lidteken vlak naast een oud litteken op mijn hand.

    Verder nog zat andere littekens, maar die zijn niet auto of motorfiets gerelateerdgerelateerd. krijg je als je niet braaf bent πŸ˜‰

  9. @ de sjonnies
    Hah! Geweldige tattoo’s toch, die littekens afkomstig van auto’s! :mrgreen: Ik zou er gewoonweg een artikel over kunnen maken! πŸ˜›
    Wat heb ik? Een zwart littekentje van (niet zo sensationeel) een uitlaat die ik aan het demonteren was. Een behoorlijk diepe wonde met roet, nooit goed ontsmet dus dat roet is erin gebleven, zonder te onsteken ofzo. En nu heb ik permanent een herinnering aan die auto’s hΓ©! πŸ˜€

  10. @citrofiel : achteruit springen is voor watjes !
    Je blijft staan en voelt de gloeiende delen van de Turbo op je huid branden ! En dan kun je haar vertellen dat die enorme brandwond op je been van de opgeblazen turbo van een 205T16 komt tijdens een Rally, and you get laid ! πŸ˜€

  11. @Kevski Style: Vanachter een laptop is het lekker praten natuurlijk, ik denk dat ik in de praktijk inderdaad ook wel even een stukje naar achter was gesprongen. πŸ˜‰

  12. Author

    @ de sjonnies:

    Hahaha, jawel hoor, meerdere zelfs. Maar Drachten is onderdeel van het EK dragracing πŸ™‚ Je komt er ook veel Engelsen tegen….
    De schade valt ook wel mee, maar dit is een straatchassis wat is aangepast. het chassis wat ze nu gaan gebruiken is een racechassis. Dan praten we over een buizenframe met mal eroverheen. Zeg maar hetzelfde als de SL uit Essen https://new.klassiekerrally.nl/dragracing-essen-motorshow-2009/

  13. Pfff schade valt wel mee, zeker als het een legendarisch voertuig blijkt te zijn, maar wat doen al die Noren die met elkaar lullen op dat filmpje? Hebben ze geen dragstrip in Stavanger?

  14. Author

    @ Citrofiel:

    Hahahah, dit is de beste footage die er is. Bovendien, wat zou jij doen als er een auto recht op je af komt stuiteren. Ik ben niet bepaald angstvallig ingesteld (Skydiven en Bungeejumpen zijn geen probleem) , maar ik zou toch ook de benen nemen πŸ˜›

  15. Ik heb daar toch zo’n hekel aan, als filmpjes op cruciale momenten geschud worden… πŸ™„

  16. Author

    @ Christophe:

    Check, gedaan! En de wagen is ook niet onhelstelbaar. Maar hij wordt niet hersteld. Inmiddels gaat hij rijden met een ander chassis. Het motorblok wordt wel hergebruikt overigens….

    @ Lincoln:

    Niet over nagedacht, maar idd ja πŸ˜›

  17. ideaal om een wheelie te maken en toch nog de baan te kunnen overzien ..
    de waarom-vraag moet ik u alleen schuldig blijven ..

  18. Best nog ff je artikel scannen op fouten! πŸ™‚

    Het wagentje ziet er niet onherstelbaar uit, zeker niet met dat pareltje van een motorblok!

Comments are closed.