Het was onvermijdelijk om op dit icoon te stoten. Iedere lezer wist dat het slechts een kwestie van tijd was vooraleer de eerste Elfer gespot werd. Ik wachtte dan ook een mooi exemplaar op een mooie locatie af. En die kwam in de vorm van deze felgroene…

S5002020

Porsche 911 T-Series 2.4

In de herfst van 1963 werd een auto Porsche gepresenteerd die de autowereld zou tekenen voor de volgende decennia. Het design alleen al zou de volgende jaren in elk land bekend worden en zo absurd als de opstelling motor achter de achteras was, zo betrouwbaar was de 6 cilinder boxer. FYI: de Porsche 911 werd vijfde voor de award “Car of the Century”, na de Ford Model T, de Mini, de Citroรซn DS en de Volkswagen Kever.

Maar als ik de geschiedenis van de 911 goed wil neerschrijven, ben ik zeer lang bezig, daarom enkel de geschiedenis van de 1972-1973 T-Series, volgens velen de mooiste 911 ooit gemaakt.
De kenner heeft waarschijnlijk opgemerkt dat ik niet het geboortejaar van de Targa heb vermeld (1967), maar wel het jaartal vanaf wanneer de 911″en uitgerust werden met de 2314cc motoren, op een Duitse positieve noot de 2.4 genaamd. De oorspronkelijke 110 pk werd een listige 130 pk. Ook verschilt de versie van de 2.4 in de Targa van de sterkere 2.4 met mechanische brandstof injectie in de E-Series en de online casino australia S-Series, de motor was namelijk uitgerust met 2 ZE carburateurs.

Deze 911 T stond met haar Fuchsvelgen en fonkelende groene lak te knipogen vanaf een parking in Knokke, waar uiteraard ook de coolste 911″en staan, zelfs een 930 Turbo uit 1988. In mijn ogen de stoerste 911 aller tijden, maar eerlijk gezegd zou ik wel twee keer nadenken over een ritje in “The Widowmaker”…

S5002004

S5002005

S5002011

S5002006

S5002008

S5002010

S5002017

S5002015

S5002014

15 reacties

  1. Haha nee, Gemini blauw is donkerder….en het is geen Targa.

  2. Author

    @ Hocks
    Je bedoelt toch niet de enige lichtblauwe Porsche T ter wereld? Die is nl 10-11 dagen geleden gestolen! ๐Ÿ˜ (http://www.stolenclassiccarregister.com e-mail ingeven en de rest verklaart zichzelf ๐Ÿ˜‰ )
    Klinkt trouwens idd als een super dag! ๐Ÿ™‚

  3. Een vriend van mij heeft ook een 911 T 2.4 uit 1973, Gemini blauw.
    Ik vind het ook het mooiste model : wel lange wielbasis, slank , glimmende fuchs, supergeluid.
    Zijn motor heeft een revisie gehad bij de fabriek zelf.
    Wij zijn de auto samen gaan ophalen ….wat een super dag!!!
    Een bezoek aan de restauratieafdeling, een rondleiding in de fabriek en heerlijk eten in het klanten restaurant….deze dag had ik niet graag willen missen

  4. Author

    Da’s waar. ๐Ÿ™‚
    Wat een Kever! ๐Ÿ˜ฎ Dat ding ging als de brandweer kan ik me voorstellen! ๐Ÿ˜›

  5. Ach, zo off-topic is het niet hoor. 911, motor achterin. Kever, motor achterin. En oh ja… Wie ontwikkelde de Kever onder anderen? Juist!

    Die velgen werden destijds (jeetje, is al lang geleden… begin jaren ’80?) vaak aangezien voor Ferrari velgen ๐Ÿ™„
    Het zijn ATS velgen. Ook was de auto achter 10 cm verlaagd en voor 8. De wielophanging was voor McPherson en achter torsieveren, net als de Porsche 924/944. Rondom Koni schokdempers, waarvan de voorste ook nog eens instelbaar waren, gasgevuld. Uiteraard had ik grotere remklauwen op de voorste schijven gemonteerd.
    Het interieur (stoelen/achterbank) kwam uit een Scirocco GTI.

    Ach had ik ‘m nog maar… ๐Ÿ˜ฅ

  6. Author

    Da’s briljant! (heb geen Flickr account dus dit is best offtopic maar voor deze ene keer ben ikzelf de moderator! :mrgreen: ) En ook erg mooi (voor een Kever => nog een auto waar ik eerlijk gezegd niets voor heb) met die velgjes! Maar hoe ben je daarop gekomen dan? ๐Ÿ˜› En hoe heb je dat in godsnaam tot een stabiel (?) geheel kunnen verwerken? (in welk jaar was deze eigenlijk in je bezit?)

  7. Ja, die Kever moet wel ergens op ‘het net’ zwerven… Zal ‘m eens even opzoeken…

  8. Author

    Knap knap! ๐Ÿ˜€ Heb je nog een foto van die Kever? :mrgreen: Knappe conversie, maar je hebt toch wel een rood GTI streepje ergens op je Kever toegevoegd hรฉ? ๐Ÿ˜›
    De limiet opzoeken, ik heb het nog niet vaak gedaan – wel enkele keertjes “riskant” gedaan ( ๐Ÿ˜€ ) op een parking met nogal wat duur materiaal, maar geen problemen gehad. ๐Ÿ™‚

  9. Geen idee. Destijds kon ik wel m’n Kever met 125 pk Golf GTI motor (gietijzer!) tussen de lijntjes houden toen plots de achterkant uitbrak.
    Kostte me wel een boel zweetdruppels 8)
    Ik beschouw mezelf dan ook als een goede autorijder die altijd de controle behoudt. Maar ik zoek de limiet dan ook niet op wanneer ik niet absoluut zeker ben dat de omstandigheden het toelaten.

  10. Author

    Je bent een gelukkig man, Wim. ๐Ÿ˜‰ Al die auto’s waar jij al mee gereden hebt… Stel dat de achterkant uitgebroken was, had je hem kunnen redden? Want eigenlijk heb ik je nooit gevraagd of je wat kan driften. ๐Ÿ˜›

  11. Ik kwam net een bocht uit :mrgreen:
    Maar de auto heeft natuurlijk niet voor niets z’n reputatie gekregen. Ik reed nog lang niet op de limiet.

    Die groene 911 op Spa was inderdaad nog wel luchtgekoeld. De verhalen die ik over modificaties heb gehoord betreffen bijvoorbeeld titanium drijfstangen en dergelijke.

  12. Author

    @ Klassiekerrally
    Hah! Tot je in een bocht geraakt! ๐Ÿ˜‰ De truc is natuurlijk niet accelereren, maar met een Turbo lijkt me dat nogal tricky… Maar om wheelspin maak ik me nog geen zo’n zorgen als om steigeren en bijgevolg verlies van grip op de voorwielen…
    En die vlammende 911 herinner ik me ook nog! ๐Ÿ˜€ Reed die eigenlijk nog met een luchtgekoelde flat six? Want je zei dat sommige auto’s onderhuids extreem aangepast waren…

    @ de sjonnies
    Dat betekent veel, komende van onze John! ๐Ÿ˜› Komt er trouwens vandaag geen column op de site? ๐Ÿ™‚ En je hebt gelijk, hoewel de 911 ook nogal veel onverbloemd plastic op z’n snuit had.

  13. Mooi stukje, dit zijn idd de ‘charmantse’jaren van de 911, hoewel ik enorme bewondering heb hoe Porsche de veiligheidseisen in de VS die vanaf 1974 gelden heeft aangepakt, vergelijk dat maar eens met MG’s oplossing !

  14. maar eerlijk gezegd zou ik wel twee keer nadenken over een ritje in โ€˜The Widowmakerโ€™โ€ฆ
    Ach, geen probleem, ook niet in de regen! De eigenaar tegen mij: ‘Je hebt wheelspin!!!’ Ik: ‘Ja, weet ik, maak je geen zorgen!’ Hahaha…

    De kleur groen is goed. Doet me denken aan het exemplaar dat ik filmde vanuit La Source op Spa. De vlammen kwamen na een spin uit de motorruimte. Gelukkig niets ernstigs, even blussen en weer verder racen!

Comments are closed.