Ik moet kleur bekennen: in de herfst kan je inderdaad weinig spotten, al zeker geen klassiekers. Dus als er ééntje langskomt, maak ik er natuurlijk zo vlug mogelijk iets van. En dan heb je die pareltjes die gewoon te goed lijken om waar te zijn.

P1020404De Porsche 356B Coupé

Een echte 356B, in de herfst, op een volledig lege plaats in het midden van de polders, tijdens een oranje-gele zonsondergang. Komen ze nog beter dan dit?

De populaire 356 (spijtig genoeg ook erg populair bij dieven) kende zijn debut in 1948 en wordt beschouwd als Porsche’s eerste productiewagen. Gebaseerd op de VW Kever, was het een 4 cilinder, luchtgekoelde achterwielaandrijver met de motor achter de achteras.
Al gauw begon Porsche de auto verder fijn te slijpen met het oog op performance. De vroege 356 werden in aluminium gebouwd, maar toen de productie verhuisde naar Zuffenhausen in Duitsland (vroeger in Gmünd, Oostenrijk), werden dat stalen bodies.
In de eerste twee jaar van productie was de auto slechts te koop in Oostenrijk en Duitsland, waarvoor 50 auto’s werden gemaakt. Na die twee eerste jaren van het merk Porsche, begonnen de auto’s al credits te krijgen voor het zijn van een Porsche, ze waren namelijk licht, snel, behendig, aerodynamisch en bovenal hadden ze een ongeëvenaarde bouwkwaliteit.

De eerste 356’s waren verkrijgbaar in coupé en cabriolet variant, waarvan die laatste in de vroege jaren ’50 zowat de helft van alle orders besloeg. Dus het leek wijs om in 1954 met een Speedster uit te komen, met een lage voorruit en kuipstoelen. Deze deed het zeer goed in Amerika, vooral in Californië. In 1954 piekte de verkoop met 1.171 units.
Tegen die tijd was de normale 356 al erg veel veranderd, vooral in de kleine details. Daar waren echter zo veel van, dat de 356A werd aangekondigd, een update. Ook die werd weer fijngeslepen en tegen 1957 kreeg de 356A een appendix; Type 2, de vroegere A’s werden bijgevolg Type 1 genaamd, of kortweg T1. Een jaar later werd de Speedster vervangen door de ‘Convertible D’, welke in 1959 vervangen werd door een ‘Roadster. Later in dat jaar kreeg de 356A zo veel visuele en technische vernieuwingen dat de 356B een feit was, waarvan deze auto één is.
Ze zijn te herkennen aan de enkele achterlichtunits (vroeger waren dat 2 aparte units op elke kant), de bredere chrome streep op de kofferbak (vergis je niet, da’s op de voorkant! 😉 ) en nog enkele kleine details.
Dan, in 1964, kreeg de 356B zijn laatste update, om logischerwijze de 356C te worden. Interessant was de ‘SC’ versie, welke de sterkste Porsche-motor van dat moment meekreeg, een 2.0 boxer met 95 pk. Om die af te remmen werden rondom schijfremmen geplaatst. Het was immers een enorme schep kracht meer dan de 1.1, 1.3, 1.5 of 1.6 motoren die tot die tijd de klus klaarden.

Interessant weetje: de productie eindigde niet met de komst van de 911 (hoewel het de opvolger was), en ook niet in het opgegeven jaar 1965, maar wel in 1966 wanneer de laatste 10 356C Roadsters van de band rolden richting Nederland, om dienst te doen bij de politie.

Zo, om deze lange lap tekst over een relatief klein autootje af te ronden, de foto’s. Veel kijkplezier! En let niet alleen op de fraaiheid van de preparatie van deze 356, maar ook op het doel: zie je de rolkooi? 😉

P1020402

P1020407

P1020409

P1020432

P1020427

P1020417

P1020424

P1020414

P1020413

P1020434

P1020435

P1020416

P1020415

Koop boeken over Porsche:
[amazonshowcase_26d0b1b00bb246337479468d96459b40]

Gespot: Porsche 356
Getagd op:    

10 gedachten over “Gespot: Porsche 356

  • 13 november 2009 om 22:52
    Permalink

    @ Kevski Style: Duidelijk. Maar het was wel een heel mooie replica! 😉

  • 13 november 2009 om 21:19
    Permalink

    Dit ziet er toch wel erg appetijtelijk uit in het wit 😆 Wat een zalig ‘sneeuwvlokje’ uit Zuffenhausen weer!

  • 13 november 2009 om 00:26
    Permalink

    @ Citrofiel:

    De bodemplaat is anders. Verder wijkt het op een hoop details af van een lkever, maar in de basis zijn ze gelijk. Wat jij hebt gezien moet een replica zijn, want RDW kent ze echt als Porsche 356B….

  • 12 november 2009 om 19:40
    Permalink

    Mooie plaatjes, schitterende auto. Op de six hours stond een schitterend blauw exemplaar.

  • 12 november 2009 om 18:55
    Permalink

    Wiki zegt: “its mechanicals (including engine, suspension and chassis) were derived from the Volkswagen.” Maar goed, afgeleid betekent natuurlijk niet dat het hetzelfde is, en dus zal hij ook niet op eenzelfde kenteken staan. Gewoon een ombouw dus. Het was al te mooi, zo’n 356 Speedster tegenkomen in mijn straat. 😉

  • 12 november 2009 om 18:45
    Permalink

    Dat ‘gebaseerd op de Kever’ moet je niet te letterlijk nemen. Technische layout, pendelassen en vooras lijken erg op elkaar, net als de motor. Maar voorzover ik weet is toch alles speciaal voor de Porsche gemaakt en wijkt ’t dus meestal af van de ‘nederige’ Kever.

  • 12 november 2009 om 15:42
    Permalink

    Mooie foto’s Christophe!

    Hij is dus gebaseerd op de kever, maar hij is toch wel als apart model geregistreerd bij de RDW, neem ik aan? Ik kwam er namelijk laatst een tegen, en bij nader onderzoek bleek hij bij de RDW als VW 1300 ingeschreven te staan. Zal wel een ombouw zijn dan.

  • 12 november 2009 om 14:30
    Permalink

    Ha Ha neef Wim (de rijke tak) had ooit een 356 Carrera 2, kwam bij het Zweedse koningshuis vandaan en is weer doorverkocht naar de States.
    Iets zegt me dat een Carrera 2 gewoon een fortuin waard is !
    Oh ja, in de zestiger jaren heeft ie er ook nog eentje echt plat gereden, hij maaide er 16!! jonge boompjes mee weg, kwestie van met 160+ een stoeprandje aantikken !

  • 12 november 2009 om 12:58
    Permalink

    Heel mooi ding idd. Iets zegt me aan de manier hoe hij gbouwd is, dat deze is geimporteerd vanaf de states. Hij komt me te bekend voor namelijk….

  • 12 november 2009 om 08:09
    Permalink

    Fraai! Alleen dat houten Nardi stuur vind ik niet zo passen, maar het zal wel lekkerder in de hand liggen dan het originele stuur.

Reacties zijn gesloten.