Sommige elementen hebben voor velen een natuurlijke uitstraling van stijl. Natuursteen, bont, edelmetalen, the usual suspects. Als men ze ziet, voelt men gewoon de stijl en klasse in de lucht.
Zelfs voor een socialist als ikzelf is het duidelijk dat onderstaande beeldschone geen automobiel is, maar een element van stijl. Deze spot is er één om een warme drank bij te drinken. πŸ˜‰

s5001477

De Jaguar Mark X

De Jaguar Mark X, niet te verwarren met de ietwat jongere Jaguar 420G – was van 1961 tot 1966 het vlaggenschip van Jaguar. En het was ook letterlijk een schip op de weg, zelfs toen al. Tot de komst van de Jaguar XJ220 was dit de langste Jaguar ooit, dat wil wel wat zeggen. En zoals het een schip betaamt, is binnenin overvloedig hout gebruikt – hout boven en onder alle ramen, hout rond het dashboard, houten picnictafeltjes, noem maar op. Sinds deze wagen is in geen enkele Jaguar meer zo uitvoerig met hout bezig geweest.
Ook was dit de eerste Jaguar saloon met onafhankelijke wielophanging achter, een trucje geleerd van de E-type.

Het design is typisch Jaguar, en dit was de eerste Jaguar met deze tijdloze styling. Let op de katachtige lijn die snelheid suggereert, zelfs bij stilstand, en de 4 ronde koplampen met daartussen de grill met streepjes.s5001473

De Mark X bestaat met 2 verschillende Jaguar’s XK zes-in-lijn motoren, eerst de 3.8 en later nam de 4.2 over. Van die laatste werden het minste modellen gemaakt (5.137) en is dus de zeldzaamste Jaguar Mark X. Toevallig is deze nou net een versie met de enorme 4.2 liter, een motor die 268 pk levert bij een piek van 5.400 rpm en de 384 Nm aan koppel is volledig bereikbaar vanaf 4.000 toeren, allemaal te danken aan 3 SU carburateurs met AC Delco luchtfilter. Met dat soort kracht doch een gewicht van 1.8 ton, worden de 0-100 tijden toch best interessant: deze klaart de klus in 10,4 seconden en blijft doorblazen tot 2 eenheden onder 200 km/u, een zeer confronterende prestatie lijkt me.

Over deze auto in kwestie is zonder twijfel een aparte histoire, hij komt namelijk uit British Columbia. Dat is een grote afstand verwijderd van de Lippenslaan inΒ  Knokke, waar ik de foto’s nam (iedereen bleef overigens staan om te kijken – in een stad waar men Lamborghini’s en Ferrari’s voorbijloopt). Of dat een beetje gaat, met zo’n mastodont navigeren in de Lippenslaan? Simpel, de Mark X had namelijk al servo. Maar genoeg geleuter over de auto, dit is ook een esthetisch ding: geniet van de foto’s!

s5001478

s5001480

s5001479

s5001476

s5001472

s5001475

s5001481

s50014741

17 reacties

  1. Author

    @ PieterA
    Hehe! Ik stond voor dat plaatje midden in de ingang van een winkel mensen op te houden! :mrgreen: Maar dat was geen probleem, want ze keken ook naar de auto. πŸ™‚ Bedankt voor je commentaar!

  2. @Christophe: Die zien er gezien de ongunstige omstandigheden (lees: locatie) vrij goed uit hoor. Misschien foto nr 1 vanuit een iets lager standpunt?

  3. Author

    Hmm… Foutje in mijn tekst, heb het aangepast. Ik denk dat ik toch maar materialist ben, maar geen kapitalist. Voor jullie zijn het details, voor mij is het van kapitaal belang! πŸ˜‰ Maar nu serieus: AUTO’S! πŸ˜›

  4. Author

    … Nu ben ik stiekem heel benieuwd wat de mij bekende Pieter Ameye vindt van mijn foto’s… πŸ˜€

  5. Ik vrees dat de Mk2 duurder is, omdat die geliefder is.
    Zelf heb ik laatst in een Mk1 gezeten: een heel andere auto dan de Mk2, maar mijn keuze zou vaststaan. Ik ga voor het minder bekende…
    Zo’n MkX moet maar net in je garage passen! Een standaard betonnen garagebox is vrees ik veel te klein.

  6. Ik heb geen idee wat deze moet kosten maar mijn hart gaat uit naar de Mk 2 wat betreft vierdeurs-Jag’s.

  7. Laat ik het politieke blog afsluiten met de opmerking dat politieke extremen meestal niet veel goeds opleveren. Zolang de menselijkheid niet uit het oog verloren wordt gaat het wel goed. Maar zodra hebzucht de overhand krijgt…

    En dan nu… AUTO’S! :mrgreen:

  8. Gaat de gerevampde klassiekerrally nu opeens richting politiek blog?

    Ik kan het alleen maar eens met klassiekerrally; kapitalisme is prima het heeft ons veel gebracht (waaronder deze prachtige Jaguar Mark X, met socialisme was deze mobiel er nooit geweest, ja alleen voor de partijbonzen, de rest mag lekker doortuffen in eenheidsworst-auto’s), Alleen de hebzucht van bepaalde lui maakt heel veel goeds kapot!

  9. Author

    @ Klassiekerrally
    Hmm… Ik kan het gewoon niet zien, een milde vorm van kapitalisme… Laatst nog voor een vak een artikel gelezen over kinderarbeid, de link met kapitalisme was zo fel dat ik een zonnebril moest dragen… En is hebzucht niet een key feature voor alles wat zich in de vrije markt bevindt? Je moet je bedrijf toch rendabel houden?
    Btw daarom vind ik het fantastisch op hier bijvoorbeeld op Klassiekerrally artikels te kunnen schrijven: mensen bereiken, informeren, entertainen, allemaal gewoon van mens tot mens, we willen hier niets (geld, views) van onze bezoekers. πŸ™‚ Of zo zie ik het toch. πŸ˜‰

  10. @ Citrofiel: dat vertalen is nog een hele klus, je zoekt je suf naar de locatie van de woorden… Het is echt graven in de code (en dat gaat dan ook nog wel eens fout 😳 )

    Very off-topic:
    Christophe: ik heb in principe niet zo veel tegen gematigd kapitalisme. Een milde vorm van kapitalisme in combinatie met een fatsoenlijke vorm van socialisme lijken me prima te werken. In mijn ogen is het de hebzucht die alles kapot maakt (denk aan oplichters, kortzichtige aandeelhouders en CEO’s).

  11. Author

    Trouwens, over die katachtige lijn: dat hangt eigenlijk in veel gevallen af van de foto, in het echt is het meestal heel duidelijk! πŸ™‚

  12. Author

    @ Klassiekerrally
    Fantastisch! πŸ˜› Jolly good work, ay? πŸ˜€

    @ Kapitalisme discussie
    Komt wss omdat jullie de lelijke kant van kapitalisme niet gezien hebben. Wij Belgen wel: Gent & Aalst (of Aalter; ik moet Geschiedenis nog studeren πŸ˜‰ ) waren in de 17e-18e eeuw meedogenloze industriesteden. De werkers werden uitgebuit en mishandeld, ze werden helemaal leeggeperst en als ze te oud/versleten waren, werden ze niet meer aanvaard en dus weg geld, weg leven. Uit de werkers stond een groep op, de socialisten/Marxisten. Ze richtten mutualiteiten op en (in a nutshell) de vakbond was geboren and all was well. Of toch beter. (zie ook de film Daens)
    De historie van socialisme en kapitalisme is uiterst interessant, ik raad jullie erg aan (hoewel jullie ze wss al kennen) je er eens in te verdiepen! Want haast elke student die met de stof in aanraking komt, neigt naar links. πŸ™‚ Power to the people! 8)
    Want het zijn de kapitalisten die de copyrights claimen op YouTube, het zijn zij die groen proberen te verkopen, of die (in Amerika bijvoorbeeld) “Nee!” zeggen als je medische hulp zoekt maar geen geld hebt. Je kan niet alles op de kapitalisten steken (en daarmee bedoel ik de mannen/vrouwen aan de top, die enkel en alleen hun cijfertje$ bekijken), maar ik vind een wereld zonder kapitalisme (en dus ook bedrieglijke reclame, bikkelharde concurrentie, uitbuiting etc.) wel aangenaam.
    Uiteraard kan ik me niet voorstellen dat jullie zo’n kapitalisten zijn zoals ik hierboven beschreef, maar de kapitalisten die ik voor ogen heb bij de vernoeming van de term, zijn mannen zoals Wiedeking, verantwoordelijk voor de ondergang van Porsche uit geldzucht. Of Steve Jobbs, verantwoordelijk voor de meest sluwe, bedrieglijke en manipulatieve reclamecampagnes die ik ken.
    Dus voor de zekerhei:, in jullie zie ik echt geen kapitalisten hoor. πŸ˜‰ Eerder overlevers, de trieste waarheid is nu eenmaal dat je in het leven zoveel mogelijk geld nodig hebt (the critic can spot a dash of anarchism here) om rond te komen, je gezin te voeden. Echter: in een sociale staat niet!
    Maar voor een auteur op Klassiekerrally is dat véél te offtopic! 😳

  13. @ Christophe; Zozo, wat een diepe gedachtengang… Ik ben gewoon een platte kapitalist dan! Of zeg ik hier nu iets heel ergs en wil je niets meer met me te maken hebben? πŸ˜›

    @ klassiekerrally; πŸ˜† Ik zie trouwens dat je weer wat detailwerk (vertaalwerk, moet nog een boel gebeuren…) hebt gedaan rond het typvenster. Ga zo door!

  14. De breedste Engelse auto ooit. Ik ben er weg van.

  15. Ik ben al lang geleden gevallen voor de gestrekte lijnen van de Mk X. Onder het genot van een kopje Earl Grey bewonder ik je foto’s dan ook nog even.
    Well done chap!

    Overigens ben ik in principe wel een kapitalist, maar het wil me gewoon niet zo lukken om grote rijkdom te vergaren! πŸ˜‰

  16. Author

    Wel, anti-materialist ben ik omdat materialisme lijdt tot kapitalisme, de doodsteek voor een sociale maatschappij. Maar autoliefhebber zijn gaat voor mij perfect, alleen selecteer ik mijn lievelingsauto’s wat kritischer. Een auto moet ongecompromiseerd zijn in design en rijbeleving. Factoren die compromiseren zijn oa luxe (gewicht), praktische voorzieningen (koffer etc.) en nog zo’n futiliteiten. Daarom is de Alfa Romeo 8C Competizione een briljante auto, de DB9 ook (maar toegegeven voldoet hij niet zo aan mijn voorwaarden). Over Ferrari’s ben ik bijvoorbeeld zeer kritisch, maar om toch een beetje van alle markten thuis te zijn, vind ik het minder erg als ik een tweedehands auto koop die niet voldoet aan mijn voorwaarden. Een auto rechtstreeks aan de fabriek kopen doe ik minder graag, ik geef mijn geld niet graag aan de kapitalisten.

  17. Leuke spot! Heel mooie auto, en eigenlijk heb ik hem onterecht nooit goed bekeken. De vorm is eigenaardig, en de marketingtekst “de katachtige lijn die snelheid suggereert, zelfs bij stilstand” is hier zowaar echt van toepassing!
    Grappig ook dat er een S-Type voor staat. Ik zie toch wel een klein beetje wat overeenkomsten.

    “anti-materialist en socialist”
    Kun je dan wel auto/klassiekerliefhebber zijn? πŸ˜‰

Comments are closed.