27 km/u met de koersfiets, genoeg om auto's in te halen in de stad waar ik me bevind; Knokke. Voor mij een rijdt Porsche. Niets te zien dus… Ik tuur de zijstraten in, rechts nog wat Porsche's en SUV's en links… Wacht eens even… Is dat een…

S5002047

Alfa Romeo 8C Competizione

Ik was dan wel in Knokke maar nog kon ik het niet geloven. De mensen errond bevestigden het echter: er staat een 8C in Knokke. Vol op de rem en daarna linae recta erheen, die enkele auto's moesten maar wachten. Of keken ze stiekem ook naar deze Italiaan? Het is dan ook een beeldschone auto, ze laat weinig mensen onberoerd.

Ik zei dan ook 'weinig'. ;)
Hรฉ, ik zei dan ook 'weinig'. ๐Ÿ˜‰

Deze is dan ook (nog) veel mooier dan haar onderstel-genoten, de Maserati's 4200 en GranTurismo. Hoewel deze net een sterkere versie heeft van de 4.2 liter, 405 pk Ferrari-Maserati motor, hij levert namelijk 450 pk dankzij 500cc extra. De prestaties liegen er niet om, 0-100 in 4.2 seconden en een top van 292 km/u (Road&Track deed er nochtans 306 mee). Ja Jeremy Clarkson, ze hadden hem sneller kunnen maken, maar dan hadden ze de schoonheid moeten compromiseren voor aerodynamica.

S5002158

En wat een schoonheid. Deze auto is zo klassiek correct dat hij een plaatsje op deze site verdient, nee, eist. Het zou dan ook een zonde zijn om de auto enkel in Europa te houden dus bij het zicht van deze hartverwarmende schone besloot Alfa Romeo de 8C ook naar Amerika te brengen, wat een intro na 13 jaar weerhouding van de Amerikaanse markt!
Om af te sluiten; zoals de erg ervaren crew bij Top Gear zei, het is moeilijk, echt onmogelijk om een hoek te vinden waaronder de auto minder mooi is. Geniet van de foto's! ๐Ÿ™‚ (De foto's zijn gemaakt op 2 verschillende locaties, gelukkig verplaatste de eigenaar (terwijl ik er niet bij was!) de auto naar een gunstigere plaats voor foto's)
Streepje muziek terwijl u kijkt? Laat het dan dit zijn. ๐Ÿ™‚

S5002033

S5002031

S5002058

S5002039

S5002038

S5002060

S5002139

S5002155

S5002156

S5002142

S5002157

S5002030

Voor behangpapier-versies hoeft u slechts het formaat te vermelden in de reacties!

zp8497586rq

7 reacties

  1. Author

    @ Kurt & Klassiekerrally
    Eerst en vooral: zeker doen! ๐Ÿ™‚
    Ten tweede: bwah, ik weet het nog zo niet. Er zijn enkele vooraanstaande merken die hun identiteit verliezen, je kan bijvoorbeeld een California een klassieker noemen als jij dat vindt, maar je kan het geen klassieke Ferrari noemen want dat is het geheel feitelijk gezien ook niet. Net zoals je een Panamera een klassieker kan vinden, en dat is het zeker, maar een klassieke Porsche…
    Zoals jullie zeiden, niet iedereen is het er altijd over eens…
    De V8 Vantage vind ik (geheel persoonlijk hoor ๐Ÿ˜‰ ) iets te agressief qua design, de DB9 is meer ‘slick’, maar dan met een vrouwelijk toetsje. Maar de V8 Vantage weet ik zeker ook te appreciรซren, de V12 versie begint trouwens gevaarlijk interessant te worden! ๐Ÿ˜› (die kleurloze achterlichten, geweldig! DB9 moet ze hebben, een DBS niet en de V8 Vantage staat met beide goed. ๐Ÿ˜› )

  2. Graag Kurt!
    En zeker is niet iedereen het eens over wat nu wel of niet een klassieker is. Daarom is het ook zo mooi om een eigen klassiekerwebsite te hebben: dan bepaal je lekker zelf of een auto gepresenteerd mag worden of niet ๐Ÿ˜‰

  3. Hmm, ik heb over het thema ‘wel of geen’ klassieker nog ergens een column van mij op mn computer misschien moet ik die maar eens vertalen om de discussie weer een beetje aan te wakkeren.

    Maar die 8C is eenvoudig zo mooi. Christophe, wat dacht je van een V8 Vantage dat is toch eigenlijk ook een instant klassieker net als de DB9? Ze zijn er dus wel (in overvloed eigenlijk moderne klassiekers) alleen is niet iedereen het er altijd over eens..

  4. Author

    Mooi verwoord Wim! ๐Ÿ™‚ Maar de term klassieker vind ik eigenlijk nogal subjectief… Nouja, iets totaal anders nu: er zijn eigenlijk weinig moderne klassiekers behalve deze, hรฉ? ๐Ÿ˜› Ik persoonlijk denk aan de DB9, maar da’s mijn mening. ๐Ÿ˜‰ Verder… Hmm… In feite is een auto van vandaag ook een klassiek correcte auto voor 50 jaar in de toekomst, aangezien stijlen (gelukkig) altijd veranderen.

  5. Sommige auto’s zijn al vanaf het moment dat ze van de productielijn rollen klassiekers. De term ‘klassieker’ is wat ons betreft dus niet altijd leeftijdgebonden.

  6. Doen we nu ook al modern op klassiekerrally? Hmm, Kasteel bier..

Comments are closed.