Van het roemruchte Britse merk TVR was lange tijd niets nieuws te melden. Vandaag wist Pistonheads.com echter te melden dat tijdens het Festival of Speed op Goodwood een nieuw model gepresenteerd gaat worden. De TVR-eigen motoren zouden plaats maken voor Amerikaanse motoren, vermoedelijk ofwel van Ford of van Chevrolet. De motoren moeten zo’n 500 pk produceren. Een prijs wordt ook al genoemd: de modellen moeten tot £ 70.000,- gaan kosten.

Met het gebruik van bestaande -in grote serie gebouwde- motoren worden gigantische ontwikkelingskosten uitgespaard, en zal de verkoop in meerdere werelddelen een minder groot probleem worden. Die keuze lijkt dan ook een zeer verstandige. Verder zal de nieuwe TVR alle belangrijke waarden in zich dragen: Een tweezitter met de motor voorin, achterwielaandrijving, een extreem uiterlijk en dito prestaties. Geen van de geruchten is tot nu toe officieel bevestigd door TVR zelf.

Laten we hopen dat het Smolenski lukt om het merk in de markt te laten terugkeren en -belangrijker nog- weer een vaste plek te laten veroveren in sportwagen land. Helaas is dat Marcos niet gelukt met hun formidabele TSO, die ikzelf als een perfecte vervanger voor het verdwenen TVR zag.

Bron: Pistonheads.com
Website: www.tvr.co.uk

Geruchten: TVR presenteert nieuw model tijdens FoS
Getagd op:

24 gedachten over “Geruchten: TVR presenteert nieuw model tijdens FoS

    • 18 november 2010 om 17:32
      Permalink

      Grappig, ik vroeg me vanmiddag exact hetzelfde af…

  • 26 februari 2010 om 09:32
    Permalink

    Het 5L V8 Ford blok is van boven te breed om in een TVR chassis te passen.

    Wordt dan toch de LS3/LS9 waarschijnlijk

    Mvg, Han

    • 18 november 2010 om 17:34
      Permalink

      Is de blokhoek anders, of waar zit ‘m het verschil in?

  • 26 februari 2010 om 09:29
    Permalink

    Het Ford blok is van boven te breed om in een TVR chassis te passen.

    Wordt dan toch de LS3 waarschijnlijk

    Mvg, Han

  • 25 februari 2010 om 16:04
    Permalink

    @ Lincoln:

    Thanks! Maar ja, wat heb je anders aan info als je het niet kunt snappen 🙄 Daarnaast, en dat is misschien wel even extra leuk info: Des te lager het gewicht getal, des te groter zijn de invloeden van vermogen. Tenmnste, voordat luchtweerstand een rl van betekenis gaat spelen. Gewicht en gewichtsverdeling pak ik nog wel eens mee….

  • 25 februari 2010 om 05:52
    Permalink

    @Kevski ..
    je bent een held in ordinairy sense explainen ..

  • 24 februari 2010 om 13:59
    Permalink

    @ Lincoln:

    Wat betreft de plaatsing van het blok heb je gelijk. Beste zou dan wel een transaxle zijn zoals de corvette heeft, voor een nog betere gewichtsverdeling. 5.0 is daarentegen toch wel wat lichter dan de 7.0, dus ja, keuzes keuzes.

    Nu voor de leken wat gewicht in het kort doet, en hoeveel vermogen je ongeveer nodig hebt even een simpel sommetje. Er zijn zeker betere, maar dat wordt te ingewikkeld voor de meeste:

    Stel een auto weegt 1000 kg en heeft 300PK, dan kun je er vanuit gaan dat deze een pk gewichtsverhouding heeft van 3,33kg per pk. Dit bereken je door 1000:300=3,33.
    Om een auto met dezelfde snelheid te laten accelereren als het gewicht 100kg toeneemt weet je 2 variabelen: Je weet amelijk dat de auto eerst 1000kg woog en daar komt 100 kg bij. 1000+100=1100 De 2de variabel weet je ook, want dat is de pk/gewichtsverhouding.deze blijft 3,33. Kortom: 1100:…=3,33. Om dat getal te weten deel je 1100:3,33=330,33. Je hebt dus 330,33 pk nodig om een auto die 100kg zwaarder is even snel te verplaatsen.
    Let wel: Dit is slechts het eval bij 1000KG zware auto en alleen specifiek voor dit vermogen. Alle andere verglijingen moet je op nieuw berekenen. Verder gaan zaken als de wegligging en remmen er wel degelijk op achteruit. Gewicht is namelijk traagheid en werkt overal op tegen….

  • 24 februari 2010 om 08:19
    Permalink

    @Kevski .. thanks bro ..
    da,s inderdaad een 7% gewichts-toename voor een TVR ..
    maar .. is dat over-rated of niet ??

    de motor-kap is lang genoeg om zo,n compact blokje richting fire-wall te plaatsen zodat je alsnog een 50/50 verdeling hebt ..

    de metallurgische termen en begrippen ben ik niet thuis in ..

  • 24 februari 2010 om 01:14
    Permalink

    @ Dinks:

    Blok zelf is ook wel goed hoor. Alleen op de lange termijn is het minder. Ik ken alleen het oude blok uit de jaren 60. Die had ongeveer 465 pk. Ook volledig allu. Daar liepen de lagerschalen nogal eens uit, en gingen de bores flexen. Bij een gietijzeren blok gebeurt dat nooit. Zelfs bij Honda Blokken zie dat bij zware verkrachting vaak genoeg gebeuren….

  • 24 februari 2010 om 01:11
    Permalink

    @ Lincoln:

    Zo’n 90kg voor zo’n blok. Tenminste, wat betreft de 4.6—>5.0 Gewicht is echter niet de grootste issue. Warmtehuishouding is veel beter. Enige wat echt een nadeel is is het flexen van een blok. Daar ben ik dan ook het bangste voor.

  • 23 februari 2010 om 20:52
    Permalink

    Die Chevy 427 small block met 505 paarden: hoor ik geen nare verhalen over.

  • 23 februari 2010 om 20:10
    Permalink

    @Matthijs ..
    Ford heeft maar 2 reguliere V8 blokkken ..
    de 4.6 en de 5.4 .. doen ze al dik 15 jaar mee ..
    ik heb er nog nooit problemen mee gehad .. en nog nooit iets negatiefs over vernomen ..

    worden binnenkort vervangen door de 5.0 en 6.2 ..
    die zullen naar verluid ook zuiniger zijn ..

    @Kevski .. effe een vraagje .. wat scheelt dat aan gewicht ??
    want ik heb het idee dat zo,n alu blok zwaar over-rated is ..

  • 23 februari 2010 om 13:38
    Permalink

    @ Lincoln:

    Vergis je echter nit wat de gietijzeren blokken daar voor een hand in hebben. De pickups hebben die allemaal. De sportvarianten van die blokken zijn vaak gegoten van alluminium, en hebben die levensduur vaak niet. Dodge Ram SRT-10 is bijvoorbeeld gietijzer. Dodge viper srt-10 is daarentegen van aluminium. Dat maakt een behoorlijk verschil….

  • 23 februari 2010 om 12:52
    Permalink

    @ lincoln,

    Met de Pickup motoren geen ervaring. maar die zullen wel goed zijn idd…

    maar de “gewonen” personen auto… voor mij liever niet 😉

  • 23 februari 2010 om 06:49
    Permalink

    @Matthijs ..
    ik weet niet of jij enig idee hebt hoeveel pick-up trucks Ford jaarlijks op de weg zet ..
    of wat die motoren aan gewicht mee moeten torsen ..
    en elke keer op gang moeten brengen ..

    als dat 300.000 mijl goed gaat ..
    dan moet dat zeker lukken met een skelter die nooit over de 30.000 mijl komt ..
    denk je ook niet ??

  • 22 februari 2010 om 23:25
    Permalink

    Voor de rest zijn het mooie auto’s, maar echt iets klassieks vind ik de nieuwe niet. Dan liever een grantura ofzo….

  • 22 februari 2010 om 23:24
    Permalink

    @ Matthijs:

    we hebben het dan niet over de 4 cilinder en 6 cilinders, maar V8. Dat blijft allemaal wel heel. Al vrees ik wel dat de kwaliteit minder gaat worden met de komst van de nieuwe aluminium mototren….

  • 22 februari 2010 om 21:12
    Permalink

    @ lincoln…

    Ford blokken betrouwbaar?? de 6 pitters misschien maar die andere meuk niet echt…..

  • 22 februari 2010 om 21:10
    Permalink

    Klopt wel . . . maar TVRs R&D had geen tijd en geld om 500 pks en daarmee 300 KMh – plus! – betrouwbaar te krijgen.

    Trust me: 240 is echt genoeg in een Sagaris!

  • 22 februari 2010 om 21:07
    Permalink

    voor mij persoonlijk zit er nix begerenswaardig aan TVR ..
    zien er stoer uit .. that,s it ..

    en een amerikaans blok !!
    zou regelrecht dom zijn om dat niet te doen ..
    de laatste generatie Ford/GM meuk is uitermate betrouwbaar ..
    kosten door de hoge productie aantallen relatief laag ..
    en zijn vrij makkelijk op te pijpen ..

    daar kan je anno nu echt geen eigen 6-pitters voor in elkaar friemelen ..

  • 22 februari 2010 om 20:38
    Permalink

    TVR is gek. En gekken moeten er altijd zijn, dat is vermakelijk, ook in autofabrikantenland. 😀 😉

  • 22 februari 2010 om 20:12
    Permalink

    Is dit die Zwitser die Corvette blokken in een verbeterde Sagaris schroeft?

Reacties zijn gesloten.