Sinds enige dagen gonst het van de geruchten omtrent Lotus’ vermeende terugkeer in de Formule 1. Waar komen die geruchten vandaan? Een van de voedingsbronnen is de komst van voormalig Ferrari topman Dany Bahar. Deze wordt per 1 oktober de nieuwe CEO van Lotus. Bahar vervangt daarmee Mike Kimberley, die in juli in verband met rugklachten afscheid van Lotus nam. Bahar’s functie bij Ferrari omhelsde de wereldwijde verkoop van personenauto’s, de marketing van de Ferrari personenauto’s en F1 en de Ferrari licenties en merchandising.

Volgens sommigen is het onwaarschijnlijk is dat Bahar naar Lotus vertrekt om het ‘rustiger aan te gaan doen’. Dat, gekoppeld aan z’n bemoeienis met de Ferrari F1 marketing, duidt er ‘dus’ op dat hij naar Lotus vertrekt om daar de Formule 1 tak nieuw leven in te blazen. Dat gerucht wordt nog eens versterkt door berichten over de vermeende aanschaf van het BMW Sauber F1 team door Lotus. Die aankoop zou grotendeels gefinancierd worden door de Maleisische overheid.

Een andere optie is de officiële fabriekssteun van het Litespeed team. Litespeed is een -door twee voormalig Lotus technici- opgezet F3 team dat net als Lotus in Norfolk gevestigd is. Litespeed heeft van Lotus officiële toestemming gekregen om de merknaam in 2010 te gebruiken, hetgeen de gemoederen op diverse fora flink bezig houdt. Want ook deze stap zou kunnen duiden op een terugkeer van Lotus in de Formule 1.

Hoe het ook zij, het blijft vreemd dat een legendarisch merk als Lotus niet op eigen kracht terugkeert. Want hoe geloofwaardig is een BMW Sauber of Litespeed met Lotus logo? En wat zijn de gevolgen voor Lotus wanneer de successen uitblijven? Boze tongen beweren dat Bernie of Max achter de schermen flink aan de touwtjes trekken om bij een vertrek van Ferrari, McLaren en Renault het startveld toch gevuld te krijgen met grote namen als Lotus, Brabham, Aston Martin en Williams.

Even terug naar Bahar. Deze deed de volgende uitspraak die natuurlijk weer koren op de molen van de geruchtenmakers was: “I am looking forward to taking on the challenges as CEO of this legendary and iconic company with a peerless motorsport history. Lotus has a worldwide reputation for innovative engineering and superb sportscars that lead the world in efficiency, design and dynamics. With the recent launch of the award-winning Evora, there is proof that Lotus is better placed than many to capitalise on the rapidly changing automotive market. I can’t wait to get my plans underway in October,”

Tot oktober blijft het dus lekker gissen!

Bron: Pistonheads
Foto: Albert Mensinga

12 reacties

  1. Jaaah, waanzinnig. Zo’n DFV is Mahler in het kwadraat!

  2. Ik verheug me gewoon op de oude F1 auto’s op Spa, over anderhalve week 🙂

  3. Nee. 😉 Althans ik vind van niet. De auto’s in F1 zijn toch grotendeels hetzelfde, toch? Ik volg het maar van op een afstand… Wat mij interesseert, is waar ik in kan rijden! 🙂

  4. Hoorde vandaag dat Lotus inderdaad terugkeert in de F1. Het doet me eigenlijk niks… Is dat erg?

  5. Prima, hopelijk zitten de auto’s dit keer wel steviger in elkaar geschroefd. Herriner me net nog een quote van een F1-coureur die zei nooit zeker te zijn of hij de race wel met alle onderdelen aan z’n Lotus zou finishen. Verdorie wie was dat toch??

  6. Re: aan de andere kant is Lotus een maleis staats-bedrijf dat niet failliet kan ..

    Dat dacht ik! Met een eigen motor zullen ze vast niet komen . . .

    Hoe dan ook: ik geniet van de jaren ’70 Loti op Spa: nog een paar weken!

  7. aan de andere kant is Lotus een maleis staats-bedrijf dat niet failliet kan ..
    en is Lotus nu niet echt de cash-cow binnen de proton groep ..
    en aangezien F1 in Azie aan populariteit wint is het niet echt een raar idee om toch maar mee te doen aan het circus ..
    met als sponsors .. Proton en de olieboeren aldaar ..

    ja ja .. het centrum van de wereld verschuift een beetje ..

  8. Als je ziet hoe force india met een fractie van ferrari’s budget veruit de snelste wagen had op spa, is er nog hoop voor lotus.
    F1 ontwerpen blijven inovatief, het enige verschil is dat momenteel een ontwerp dirrect kan gekopieerd worden vanwege het enorme budget.

  9. Pfff, wat is F1 nog tegenwoordig? Eén circus van geld en onderhuids is elke auto min of meer hetzelfde. Dat is tenminste wat ik denk… Wat wel mooi is, is dat er nu extra focus gelegd wordt op de rijders, die moeten echt als machines foutloos te werk gaan.
    Ferrari merchandise-man bij Lotus? 😕 Ik hoop dat hij niet hetzelfde truukje uithaald met dit merk als met Ferrari. Sommigen zijn gewoon uit op het geld, niet op de auto’s. Lotus was het schoolvoorbeeld van de uitzondering.

  10. wat valt er te winnen voor Lotus ??
    het enige dat ik kan bedenken is “imago-schade” ..
    harstikke leuk hoor .. winnen met een Lotus blok ..
    maar denken dat de consument te dom is om daarna een Lotus te kopen met een Toyota blok zou voor marketeers een droom zijn ..

    behalve als ze met geniale vindingen komen ..
    maar aangezien de F1 alleen maar stagnerende vindingen toelaat is daar ook geen eer te behalen ..
    Lotus in de F1 heeft voor niemand toegevoegde waarde op een zogenaamde historische sentimentele waarde voor de viewers na ..
    maar die hebben al idolen genoeg ..

    mijn advies aan Lotus .. blijf daar weg ..
    er zijn een miljoen sympathiekere methodes om je paraplu,s en petjes aan de man te krijgen ..

  11. Ik ben bang van niet. Volgens mij is er ook geen plaats voor het soort vernieuwingen dat Lotus destijds toepaste. De reglementen laten dat gewoonweg niet toe.

  12. Wat is er nog van Lotus over? Onder Colin Chapman was het een van de meest vernieuwende teams ooit, toen de F1 nog onschuldig was, coureurs de dood nog iedere race recht in de ogen keken en de F1 een bij elkaar geraapt zootje van goedwillende amateurs en avonturiers was.
    Past Lotus in het plaatje van het strak geregelde digitaal elektronische gote geld circus van nu ?

Comments are closed.