Het is zonder enige twijfel de meest prestigieuze meeting voorbehouden aan oude racewagens op het circuit van Spa-Francorchamps. De F1 Historic & Spa Six Hours 2011 zijn steeds een hoogtepunt aan het begin van de herfst in de Belgische Ardennen. De mix van de beste buitenlandse competities voor de bolides van toen, en een steeds toenemend aanbod van animaties bestemd voor het bezoekende publiek, laat zich steeds opmerken. Een tendens die zal worden doorgezet in de editie 2011, die over een kleine maand gepland staat op 23, 24 en 25 september.

“Bij Roadbook ligt het accent echt wel op de kwaliteit van de gepresenteerde series, maar ook op de authenticiteit van de wagens die deelnemen aan deze races”, legt Vincent Collard uit. “Er zitten zeker heel wat bolides bij die raceklaar gemaakt werden maar eveneens staan we open voor de vele prestigieuze wagens die nog in originele configuratie staan. Het is telkens een zoektocht naar authenticiteit, die bij ons hoog in het vaandel staat geschreven. Het meest treffende voorbeeld is het plateau van onze hoofdaffiche, de Spa Six Hours, een race over 360 minuten die geprogrammeerd staat op zaterdagnamiddag. Niet alleen is de inschrijvingslijst sedert lang volzet maar er zitten ook uitzonderlijke wagens bij, onder andere een tiental Ford GT40!”

Zoals de naam van het evenement het al aanduidt, nemen de éénzitters, en dan de Formule 1 in het bijzonder, een voorname plaats in. “Met de Grand Prix Masters, die de drieliter periode van de F1 belicht, bolides met de beroemde V8 Ford Cosworth die werden gebruikt tussen 1968 en 1978, kunnen we al niet veel beter meer doen”, vervolgt Alain Defalle. “Maar als we de deelnemersvelden van de andere series bekijken dan stellen we toch vast dat de geschiedenis van

de F1 van de jaren 50 tot de jaren 80 aan bod komt. De Historic Grand Prix Cars Association neemt het publiek nog verder terug in de tijd met een veld aan éénzitters die deelnamen aan de Grand Prix tussen 1952 en 1965. Het zijn juweeltjes van wagens die geheel tot hun recht komen in een decor als Spa-Francorchamps…”

Inzake nieuwigheden in de F1 Historic & Spa Six Hours 2011, kunnen we onmogelijk voorbijgaan aan de Masters Sports-Prototypes met de groep C wagens van de jaren 80: de legendarische Mercedes, Porsche, Nissan, Spice, enz… Ze worden aangevuld met enkele wagens uit de beroemde Noord-Amerikaanse Can-Am serie.

Familiefeest
Maar, hoe prestigieus ook, de F1 Historic & Spa Six Hours zijn veel meer dan een opeenvolging van races. Het is boven alles een sfeervol evenement, bestemd voor de hele familie. De Village Paddock vormt een apart gedeelte in het hart van het rennerskwartier waar klein en groot hun gading zullen vinden. Ook de dames worden niet vergeten want menig winkelstalletje zal lifestyle met een autosportthema brengen. Er is ook een nagebouwd podium van Spa-Francorchamps waar iedereen die het wil in een origineel decor zijn foto kan laten nemen.

“Terwijl de bolides hun rondjes draaien en het publiek het spektakel volgt vanaf de tribunes, langs het circuit of in de paddock, hebben we nog diverse andere feestelijkheden met ondermeer de viering van 50 jaar Jaguar Type E, waarvan we talloze exemplaren verwachten”, vervolgt Vincent Collard. “Bovendien passeren er nog diverse rally's langs Francorchamps en enkele ritten die door diverse clubs werden georganiseerd.”

U wordt dus verwacht op het circuit van Spa-Francorchamps op vrijdag 23, zaterdag 24 en zondag 25 september, voor een F1 Historic & Spa Six Hours 2011 waarover nog lang zal worden nagekaart…

Meer informatie: www.roadbook.be

zp8497586rq

4 reacties

  1. Met perskaart kun je het rechte stuk op, en La Source. Ik parkeer ‘m in the outer paddocks, naast Chengs Cobra.

  2. Inderdaad, eigenlijk mag ik dit dit jaar niet missen, ik heb al een perskaart toegewezen gekregen van de week maar nu nog maar op zoek naar een overnachtingsplaats.. Ik betwijfel het of er nog wat vrij is.

    Voegt een perskaart eigenlijk veel toe aan het vrij bewegen in de paddock etc?

    Was een maand geleden ook op Spa, kon gelukkig toen ook al zonder perskaart enorm veel goede fotoplekken vinden, zoveel beter als op zandvoort!

    1. Voegt wel bewegingsvrijheid toe. En hopelijk ook weer parkeren onder het F1 gebouw. Dat is wel gemakkelijk, ook om je spullen niet constant mee te hoeven dragen. Je kan dan een deel in de auto laten liggen en af en toe wat pakken wat je nodig hebt.

      1. Ha super, dat is wel heel dichtbij parkeren! Voor de rest is het parkeren daar wel belabberd als je geen invited guest bent of sponsor etc. Vorige keer was dat tenminste zo, ik mocht helemaal nergens in, auto kon ik alleen nog kwijt op een blubberig veldje naast de rotonde..

Comments are closed.