Het is te schandalig voor woorden, maar de Eerste Kamer heeft het belastingplan goedgekeurd. Wat houdt dit in voor de klassiekerbezitter?

AUTO’S VAN 40 JAAR OF OUDER:
Benzine – Belastingvrij
LPG – Belastingvrij
Diesel – Belastingvrij

AUTO’S VAN 26 TOT 40 JAAR:
Benzine – Overgangsregeling (zie hieronder) of MRB betalen
LPG – Geen overgangsregeling, MRB betalen
Diesel – Geen overgangsregeling, MRB betalen

OVERGANGSREGELING:
De overgangsregeling houdt in dat je een kwart van de normale motorrijtuigenbelasting (MRB) betaalt, mits je de auto van december tot en met februari schorst. Schorsen houdt in dat de auto NIET op de openbare weg mag staan. Dus ook niet op een parkeerplaats, tenzij die zich op eigen terrein bevindt uiteraard.
Dit kwarttarief bedraagt maximaal 120,- euro.

SLACHTOFFFERS:
Youngtimers en klassiekers tot 40 jaar die op diesel rijden zijn vanaf nu echt geen klap meer waard in Nederland. Bedrijven die leefden van de handel en het onderhoud van deze auto’s krijgen het erg moeilijk.
Youngtimers en klassiekers tot 40 jaar die op LPG rijden, denk aan zware (Amerikaanse) auto’s staat hetzelfde lot te wachten als de bovengenoemde diesels, tenzij de LPG-installatie verwijderd wordt.
Bedrijven die LPG-installaties inbouwen zullen minder werk hebben. Dat was overigens al vanaf december vorig jaar het geval, toen de maatregel aangekondigd werd.
Denk echter ook aan verzekeraars, uitgevers van magazines, et cetera…

WINNAARS:
Niemand. Niet de klassiekereigenaren, niet de bedrijven en zeker niet de staatskas.

Wat mijn voorstel geweest zou zijn lees je hier:
http://www.autoblog.nl/nieuws/gevonden-klassiekerliefhebber-die-belasting-wil-betalen-63731