Dragracing: De sport die op dit continent inmiddels wel beoefend wordt, maar niet echt wil aanslaan. In Amerika is dat echter heel anders. Het is 1 van de best bekeken en meest beoefende autosporten aan die kant van de plas.

dragracing7Zoals ik bij het vorige artikel al had aangegeven is het uitgegroeid vanuit de Hot Rod cultuur. Er werden op straat stoplichtsprintjes gedaan van stoplicht tot stoplicht. Dit is overgeslagen naar vliegvelden die niet of amper meer gebruikt werden. Zo stierven er niet te veel jonge Amerikanen in het verkeer. Later is er een afstand afgesproken waarop de races worden gehouden. Een quarter mile, oftewel 402 meter. Ook werden er lichten gebruikt zoals tijdens wel meer autosport evenmeneten. Hier staan ze echter op het midden van de baan, en worden ook wel de Christmas Tree genoemd. Die gaan geleidelijk van rood naar groen. Zo kon rekening worden gehouden met de reactietijd die nodig is om te reageren, om zo nog snellere tijden neer te kunnen zetten. Dragracen gebeurt verder heads up. je raced dan wel alleen, maar naast je rijdt nog iemand. Zo heb je altijd wat om je op te kunnen richten. Tenzij de tegenstander van te voren op heeft moeten geven door een technisch mankement.

dragracing 23

Vroeger werd dat gedaan met Hot Rods, maar zoals de ontwikkeling van auto’s steeds verder gaat, gebeurt dat tegenwoordig ook met speciaal daarvoor gemaakte auto’s. deze bestaan nog slechts uit een sillouet van de originele auto, gemaakt van kunststof. Daaronder zit niets anders dan 1 enkele stoel en een buizenframe met daarop een motor en versnellingsbak. Veren zijn overbodig, maar een remparachute is wel eens handig om de remmen mee bij te staan.

Eigenlijk vind ik het best vreemd dat het hier in Nederland niet aan wil slaan. Want geef nou toe: Elke automobilist wil toch de snelste zijn? Tenminste, als ik zo om me heen kijk in het verkeer. Net zo min als dat iemand mij wijs kan maken dat hij (of zij) nooit eens een stoplichtsprintje heeft gedaan, of zou willen doen. Want zeg nou zelf: Die competitiedrang zit in iedereen. Of ben ik gewoon apart????

Tekst en Foto: Matthijsblom & Kevski style

24 reacties




  1. @ Lincoln:

    Ben ik ook niet hoor πŸ˜‰ Ik reed in een mini omdat dat mijn keuze was. heb er zelfs een grotere auto voorkocht, omdat ik perse zo’n ding wilde hebben. Jeugdsentiment πŸ˜‰

  2. @Kevski ..
    nooit schamen voor kleine auto,s .. die dingen zitten 100X wonderlijker en knapper in elkaar dan grote ..
    ze rijden veel leuker en zitten eerder aan hun toeren ..
    ben daarom nu ook naarstig opzoek naar een ouwe Datsun/Mazda/Mistubishi jaren 70/80 ..
    nope .. geen Suzuki GX .. die heb ik al gehad ..

    @PieterA .. da,s een knap stukje abstracte poezie ..

  3. @Mezelf: ‘Omgekeerd evenredig’ moet dat zijn natuurlijk. πŸ˜‰

  4. @ PieterA:

    Zo komt het voor ons Europeanen over. Ik dacht er precies hetzelfde over, totdat ik het zelf ging doen. Nu heb ik een racelicentie op zak, maar het i toch ff andere koek. Probeer zo’n raket op wielenmaar eens onder controle te houden. laat staan een goede start maken zonder je banden compleet op te roken van de adrenaline.
    Nascar vind ik daarentegen ook niet veel aan om te zien. Maar alles is wel gelijk en tactiek speelt een hele belangrijke rol. Veel meer als bij de F1. Het duurt alleen te lang, thats all….

    @ Matthijs:

    Ik heb hier nog wel een slijptol liggen, dus komt goed πŸ˜› Had je niet ook wat meer hoofdruimte nodig in je eigen auto πŸ˜› ?

    @ Lincoln:

    Dat zeer zeker! Maar geloof het of niet. die spoiler zorgde wel voor een paar km hogere topsnelheid. En ja, ik heb er vaak zat in gereden 😳 Was eigenlijk best een geinige skelter….
    Mwah, ik vind het eigenlijk echt ten alle tijden triest. Jouw voorbeeld is alleen wel NOG triester van de 40ers πŸ˜› Ik ben zelf ook nog niet bijzonder oud, maar zulk soort dingen houd ik me toch niet mee bezig. Ok, ik bouw niet alleen dingen op een auto vanwege snelheid, maar dan moet je denken aan chromen sluitingen en dergelijke.

  5. Niet toevallig dat dragracen en NASCAR aan de andere kant zo populair zijn. Het gemiddelde IQ van de toeschouwer is er recht evenredig met de populariteit.

    Het doet me allemaal niets.

  6. Author

    @ kevski: dit is het me waard een hoger dak of een gat in het dak….

  7. Mijn hemel . . . Ik wordt niet goed!

  8. Author

    @ kevski de auto is niet moeilijk te maken, maar de keuze was moeilijk te maken….

    @ lincoln Daihatsu Vivio ? ? ? ik denk Subaru Vivio ? ? ? ? :mrgreen:

  9. overgens doet de reguliere auto-industrie ook een aardige duit in het zakje wat betreft “suggestieve snelheid” ..
    een Daihatsu Vivio bijv. had dus daarom ook gewoon een “sportpakket” incl. spoiler !!

  10. @Kevski ..
    ach .. jonge gasten willen gewoon opvallen .. dat mag/kan/moet ..
    triest gaat het idd worden als je oudere gasten dat gedrag nog ziet vertonen ..
    40tigers in een Calibra figuren enzo ..

    zelf heb ik veel zottigheid met auto,s uitgehaald ..
    maar omdat ik auto,s niet al te serieus nam/neem kon je me nooit betrappen met een verbeten zonnebril-kop achter het stuur ..

    met mijn voor-liefde voor grote auto,s + een surplus aan opslagruimte kon ik me natuurlijk veel van dat spul permiteren ..
    grote auto,s zijn (nog steeds) gewoon bespottelijk goedkoop ..

  11. @ KS: Dat is een van de redenen dat ik het leuk vind om juist de Morris wat sneller te maken 😈

  12. @ Lincoln:

    Ben ik blij dat ik alleen dingen op of aan een auto bouw als het ook echt nut heeft. Niet omdat het snel staat. Af en toe lag ik me kapot als ik zie wat er voorbij komt zetten aan gelluid, om er vervolgens achter te komen dat het niet voruit te branden is πŸ˜› In en in triest als je het mij vraagt….

  13. ik weet nou niet echt of iedereen nou echt sneller wil zijn dan de ander ..
    suggereren dat je sneller KAN zijn is wel een menselijk ding ..
    zie .. spoilers/lekke knalpot sound/stickers en name-tags ..

    ik heb ooit eens een polyesther hoodscoop op de motorkap van een ouwe (sloper) 420 SEC geplakt ..
    dat ding was net zo hoog als mijn dak ..
    binnen 3 weken van de weg gehaalt .. terecht want levensgevaarlijk ..
    mijn dode hoek was groter dan mijn zichtbare ..

    toch voelde ik me “snel” .. tuurlijk was ik net zo snel als een harley-rijder die met zijn open bler-pijpen ook niet verder kwam dan wat psychische snelheid ..
    maar toch .. suggestie deed veel ..

  14. Mwah, moeilijk te maen valt wel mee. geef me een garage en een paar maanden full time werk en het moet lukken. Maar ik wil jou daar wel eens in zien zitten, want denk niet dat het past. Gezien jouw lengte moet er een gat in het dak πŸ˜›

  15. Author

    @kevski… dat het hard gaat was bekend, gezien de flessen NOS onder de voorruit…..

    De trabbi ziet er goed uit, de Rolls ook maar als ik heb eigenlijk ook maar 1 voorkeur, al is die wel heel moeilijk te maken.

    voor mij:

  16. @ matthijsblom:

    Dat wil je helemaal niet weten πŸ˜› Wel 1 voordeel: Met een Hayabusa Blok van 1500cc (opgeboord) en een kingsize turbo erop gaat het 1 hard, en je bent eindelijk van die ~!@#$%^&* versnellingsbak af …. πŸ˜›

    @ Klassiekerrally:

    Ik heb hierbij eigenlijk maar 1 voorkeur, en das de Trabbi πŸ™‚ Maar om nou te zeggen dat ik de rest niks vind wil ik ook niet zeggen. Als je kijkt hoe ze gebouwd zijn is het misschien niet de meest uitgebreide en net afgewerkte auto die er is, maar is het perfect voor het doel waarvoor hij gebouwd is. Gaat het je ook om de afwerking en de rest, dan is maar 1 winnaar: De Rolls ….

  17. Author

    @ kevski: deze bedoel je??

    dat is inderdaad een leuke smart… hoe zou die elandproef gaan???

  18. Al had die Smart ook wel wat met 450pk op de achterwielen πŸ˜›

Comments are closed.