Zoals sommigen weten is onze Morris 1300 Super de Luxe al 41 jaar oud. De motor schreeuwde dan ook om een ingrijpende revisie. Tot vandaag… Op zoek naar een knipperlicht voor de Daihatsu stuitte ik op een Austin 1300 GT uit 1973. Toeval? Je zou bijna geloven van niet! Op zo’n tien kilometer afstand stond al twee jaar lang deze perfecte donorauto te verstoffen. En ik wist van niets. Ik heb wel een verre buurman die bij het bedrijf werkt: “Ik had het je nog wel willen vertellen, maar het kwam er maar niet van”.
De auto is niet meer te redden: er boorde zich een jaar of twee geleden een auto in de rechterflank. Vanmiddag hebben we ‘m maar gelijk opgehaald. Voor een leuk bedrag. Ik zit in elk geval zeer tevreden achter de Mac dit berichtje te schrijven.

Austin 1300 GT onderdelen te koop
Veel onderdelen zullen overgezet worden op de Morris, maar er zijn ook diverse onderdelen van de Austin 1300 GT die wellicht een andere 1300 GT ‘af’ kunnen maken. Deze zal ik dan ook te koop aanbieden. Ik zal proberen hieronder een overzichtje proberen te maken van de te verkopen onderdelen. Uiteraard zijn sommige delen ook te gebruiken op andere merken en types uit de ADO16 reeks. Bij vragen gewoon even mailen.

  • Austin/Morris 1100/1300/GT Motorkap in goede staat
  • Austin/Morris 1100/1300/GT Kofferdeksel in goede staat
  • Austin/Morris 1100/1300/GT Linker voorportier in goede staat
  • Austin/Morris 1100/1300/GT Linker achterportier in goede staat
  • Austin 1300 GT dashboard in goede staat
  • Austin 1300 GT stuur in goede staat
  • Austin 1300 GT wieldoppen in goede staat
  • Austin 1300 GT badges in redelijke staat
  • Austin 1300 GT grill in goede staat
  • Austin/Morris 1100/1300/GT hemel in goede staat

En nog veel meer… Een compleet overzicht kan ik pas geven wanneer de auto compleet gesloopt is. De motor inclusief voorsubframe, de veerbollen en de rembekrachtiger zijn zaken die ik in elk geval zelf houd. Het achtersubframe gebruik ik misschien ook nog. Kijk maar naar de foto’s hieronder of er verder nog iets bruikbaars bij zit en schrik niet van de schade. Hopelijk hebben de inzittenden het er goed afgebracht en hoeft de titel niet al te letterlijk genomen te worden.

Zoals het er nu uitziet kunnen we dus met de Morris naar Spa, maar ik wil nog niet te vroeg juichen. Ik hou jullie op de hoogte!

 

Klik hier voor de marktplaats advertenties.

16 reacties

  1. Dag, ik ben op zoek naar twee remschijven van Austin 1300 gt bouwjaar 1974!

  2. Is er nog iets van deze auto over? Ik heb exact dezelfde auto (ook met schade) en zoek onderdelen. Heb bijvoorbeeld interesse in de motorkap van deze.

    1. Dag Bart,
      Ik denk dat ik die nog heb. Ik moet even zoeken, want ik heb de onderdelen niet thuis liggen.

  3. Hallo,
    Welke delen had U nog over???
    Vrgr.Marcel.

  4. hallo, ik zie dat uw artikel al meer dan een jaar oud is, hebt ge nog zaken te koop vd morris ?
    ik heb net een glider uit 66 op de kop getikt die nog heel goed is ( 19000 echte km !! ),
    heb je soms de spiegels nog en ev achterlichten ?
    graag mailke op joost.staelens@telenet.be

    mvg

    1. Dag Joost,

      Spiegels heb ik niet en als ik me niet vergis zijn de achterlichten voor een Glider uit 1966 anders (Mk1) dan die van de Austin/Morris uit 1968/1973 (Mk2). De achterspatborden lopen bij de eerste serie wat verder door dan bij de tweede serie, waardoor de achterlichten bij de eerste serie wat rechter op staan.


  5. De carrosserie had wel wat roest in de kokerbalken en onder het skai op het dak, maar was verder inderdaad wel mooi.
    120 als kruissnelheid is prima te doen. Ik ga ‘m in eerste instantie niet tunen. Eerst maar weer rijden πŸ™‚

  6. Geweldige vondst, spijtig van de staat van de auto: geen spatje roest op heel de carrosserie en dan dit…
    De motor: looks like a sweet little runner! πŸ˜‰ Ga je hem ook wat tunen? Want dat heb je gedaan met je Morris, toch? Hopelijk kan je ermee naar Spa, en zonder al te veel problemen! Hoe zit het trouwens met het verbruik? En staan de motoren ook bekend als iets van een kilometervreters? Want het lijkt me niet onmiddellijk de beste auto om aan 120 mee naar Spa te rijden… (zoals je al kan raden, ik weet weinig over 1970 Britse auto’s… πŸ˜› )

    @ de sjonnies
    Kan niet wachten op je nieuwste artikel! πŸ˜€

  7. Tip van Sjonnie : voor je de motor wilt laten draaien, bougies eruit, wat WD 40 in de cilinders spuiten, olie niveau controleren en em even zonder ontsteking laten ronddraaien, op die manier pomp je de motorolie lekker rond en krijgen de zuigerveren wat smering!

  8. Oef, droge 1300 motor, goede harde plaatwerkdelen, mooi chroom, goeie grille, dat vind je dan om de hoek ! Wees blij dat ik -helaas- geen Innocenti 1300 Cooper export meer heb, ik struinde vroeger de sloperijen af voor 1300 blokken ! Vooral die motor Wim, die is been en been droog, nog nooit zoiets gezien bij een 1300 motor Chapeau !
    (ps van het weekend komt mijn volgende copij eraan)

  9. Idd ook bij de Mini het geval. Mooie vondst, hopelijk kan je ermee naar Spa. Succes!

  10. Waaat… 2 jaar staan te verstoffen!
    Binnen zeker dan?

    In ieder geval echt een goeie ‘schuur vondst’.

  11. Yep, net als bij de Mini. Alleen is ‘t bij de ADO16-reeks allemaal wat groter πŸ™‚

  12. Wat leuk dat je deze kans kon grijpen! 1 ding valt me op aan deze austin; ik wist nooit dat radiateurs ook in-lijn werden geplaatst πŸ˜‰

Comments are closed.