Even een topic van weinig woorden maar veel foto’s. Ton en Raymond Koster namen in hun Daf 55 Coupé uit 1977 deel aan de 13e Rallye Monte-Carlo Historique. Ze reden in de enige deelnemende Daf, en waren een van de vijf Nederlandse equipes die de legendarische rally reden. Ze wisten een 233e plaats in het totaalklassement te bereiken met een totaal van 77459 punten. De winnaars, Jose Lareppe (B) en Joseph Lambert (L), behaalden in hun Opel Kadett GT/E een score van 1831 punten.

De foto’s waarop de Daf startnummer 245 draagt, zijn van de Rallye Monte-Carlo Historique. Tijdens de Boucles de Spa werd gereden met startnummer 253. Ze werden daar 70e in het algemeen klassement en 6e in de klasse tot 1300 cc. Een nette prestatie, lijkt me zo…

Maar genoeg cijfertjes nu. Geniet van de foto’s!

Met dank aan Ton en Raymond Koster.
Meer over de Daf van Ton en Raymond is te lezen op hun website: www.fia-historicdafteam.com

Dappere Daf rijdt roemruchte rally’s
Getagd op:        

26 gedachten over “Dappere Daf rijdt roemruchte rally’s

  • 20 augustus 2010 om 13:16
    Permalink

    @ Ton: Ik begrijp nu wat je bedoelde. Onderaan elk artikel en bericht staat het ‘formulier’ waarmee je kan reageren. Eenmaal ingevuld blijft dat ingevuld. Dit is echter alleen het geval op je eigen computer. De rest van de bezoekers kan het emailadres en dergelijke niet zien.

  • 20 augustus 2010 om 12:27
    Permalink

    Leuk project, en heldere toelichting. Bedankt!

  • 20 augustus 2010 om 12:06
    Permalink

    Kwam bij toeval op dit forum terecht en wil graag reageren op het hoe en waarom van de spatborverbreding van deze Daf. Wielen en banden dienen ten alle tijden binnen de body te vallen conform de respectievelijke wetgevingen. De Daf 55 laat door haar specifieke draagarmen en veersysteem geen verbreding (en/of bredere banden) naar binnen toe ivm aanlopen. De 66 heeft een andere ophanging, maar door de montagesteunen
    van de schokdempers kan dit ook niet. Dit impliceert, dat montage van maximaal 5,5 J velgen met 165×13-70 banden mogelijk is. Daar wij gebruik maken van 185×13-60 banden, die gemonteerd zijn op 6 J velgen en achter zelfs van spacers, moesten wij over gaan tot montage van deze verbredingen, die identiek zijn (zelfde mal) aan die van de voormalige Daf 555.
    Van deze legendarische Daf, waarvan er slechts 4 gebouwd zijn en waarvan een replica zich bevindt in het Dafmuseum in Eindhoven, bouwen wij op dit moment ook een replica.

  • 28 februari 2010 om 20:09
    Permalink

    @ dinks : omdat dat Renault blok van ‘Aluminerium’ was gemaakt met natte cilinder bussen, kon Colin ‘em lekker tjoenen 😛

  • 28 februari 2010 om 11:24
    Permalink

    Zo’n Renaultblok zat in de eerste Lotus Europa’s. Voorwielaandrijf maar dan achterin en op de achterwielen. Volgens kenners – off the record uiteraard – kwam flink wat pk uit. Meer dan uit de Ford-Lotusjes!

  • 28 februari 2010 om 10:24
    Permalink

    @ dinks : Yeah! maar er is nog steeds een hoop ‘rommel’ te koop om je Renault 1300 blokje te updaten. En die blokjes zelf kosten geen pepernoot, ik kocht er laatst nog eentje voor € 200!
    Sinds ik zelf bezig ben met een Renault van deze generatie, verbaas ik me over het onderdelen aanbod, voornamelijk in Frankrijk want de snelle Renaultjes waren de Franse tegenhanger voor de Coopers.

  • 25 februari 2010 om 21:00
    Permalink

    Er zijn zo nu en dan ook leuke harde daf’s te koop in Frankrijk.

  • 25 februari 2010 om 13:33
    Permalink

    @lincoln : autoscout24.nl > alle landen, staat er eentje in Wallonie perfect voor nog geen 2000 Eurietjes, is wel een 66 marathon, maar de marathon met de ‘dikke’1300 motor is wel demeest begeerlijke en dan is de coupe nog begeerlijker…. kunnen we dalijk gaan scheuren ouwe boef jijmet de marathon ik met de 8S 😛

  • 25 februari 2010 om 08:11
    Permalink

    de perfecte auto om te hebben voor de heb ..
    ga toch eens actief op zoek naar zo,n ding ..
    zijn overgens nog steeds relatief goedkoop ..

    lijkt me geweldig om zo,n ding tot in de puntjes te restaureren ..

  • 25 februari 2010 om 00:33
    Permalink

    @Kevski Style: Ach joh, een kiezelsteen tussen je ogen, dat is pas écht mannelijk! :mrgreen:

    Maar goed, ik mag weer eens concluderen dat het antwoord op mijn vraag bedroevend simpel is… 😳

  • 25 februari 2010 om 00:19
    Permalink

    @ citrofiel:

    Omdat je banden niet uit mogen steken. wat denk je wat grind en dergelijke doet????

    @ De Sjonnies:

    totdat je banden zoveel grip hebben dat het de auto alleen maar langzamer maakt. Grip=weerstand….

  • 24 februari 2010 om 23:24
    Permalink

    @de sjonnies: Waarom dan überhaupt dat randje, waarom niet gewoon een opening? 🙄

  • 24 februari 2010 om 23:21
    Permalink

    Vraag maar aan Turbo Joop, die heeft me zijn hele leven al gek gemaakt over : Intermediates, harde compound, zachte compound, regenbanden, sneeuwbanden.
    Het is normaal dat een rallye service wagen gewoon een setje of 10 velgen en banden bij zich heeft.

  • 24 februari 2010 om 23:19
    Permalink

    Citrofiel : Je maakt em dikker vanachter omdat je dan bredere velgen kunt monteren. Vordeel is dat je met droogweer banden lekkere dikke jongens eronder kunt leggen zodat je meer grip hebt en je PK’s beter op de weg krijgt.
    Bij een sneeuw en ijs rallye zijn smalle banden met een relatief hoge bandenspanning beter, meer druk per vierkante centimeter.
    Op droogweerbanden kun je ook lekkerder driften met van die dikke jongens
    Onder de Renault 8S ligt nu ook een setje lekkere dikke jongens, heeft net als de DAF achterwiel aandrijving dus hupsakee, dwars gaan met die handel :mrgreen:

  • 24 februari 2010 om 21:53
    Permalink

    @ Citrofiel: Nee, want de Daf reed ook in de Boucles de Spa. Rotbochtje he?

  • 24 februari 2010 om 21:49
    Permalink

    @Klassiekerrally: Verraderlijke bocht zeg. Het lijkt wel een computerspelletje: Crashen is oké, gewoon doorgassen! En die SM komt inderdaad totaal niet tot zijn recht daar. 😆

    @Kevski Style; Kortom: Je weet het ook niet. Wat leuk, dat dat ook nog voorkomt! 😉

  • 24 februari 2010 om 21:47
    Permalink

    @ Citrofiel:

    Luchtweerstand is sowieso lager. Maar ik gok er eerder op dat de auto’s het hadden voor de switch naar andere banden. Lijkt me de enige logische reden. Anders zou ik het weten. Over aerodynamica werd verder nog niet echt nagedacht bij dit soort auto’s, dus dat is een drochreden….

  • 24 februari 2010 om 21:40
    Permalink

    @Klassiekerrally: Verkeerde topic?

    @Kevski Style; Dus eh, zodat je per race van bandenbreedte kon wisselen? Bedoel je aanpassen op die manier? Want de productieversie heeft ze niet… Waarom zou je niet gewoon, zoals bij de productieversie, gewoon een open wielkast hebben, in plaats van deze ver naar onder doorlopende rand. Ik zie het niet…

  • 24 februari 2010 om 20:26
    Permalink

    ik moet eerlijk zeggen dat dit er wel erg leuk uit ziet. toch een stuk nederlands trots….

  • 24 februari 2010 om 18:04
    Permalink

    @ Citrofiel:

    Wat dacht je van bredere banden….?Klassementen lieten toen geen modificaties toe aan de boy. Dus maak je hem van te voren breder, da kan je altijd je bandenmaat breder maken….

  • 24 februari 2010 om 17:04
    Permalink

    Wat me nu opeens opvalt: Die rand bij de wielkast is bij het achterwiel veel dikker. Wat zou daar de reden van zijn..?

  • 24 februari 2010 om 14:46
    Permalink

    Vind ik ook. Michelotti heeft geen half werk geleverd 🙂

Reacties zijn gesloten.