De eigenlijke titel is veel langer: The Daily Mirror 1970 World Cup Rally 40 – The World’s Toughest Rally in Retrospect. Het is het zoveelste prachtige boek van uitgeverij Veloce Publishing, de uitgeverij waar eigenlijk iedere automobielliefhebber wel iets van zijn gading zou moeten kunnen vinden. Mits hij de Engelse taal beheerst, of van plaatjes kijken houdt. De afbeeldingen zijn namelijk ook altijd dik in orde .

Graham Hobson vertelt alles over deze monsterrally, die twee sporten koppelde die voor velen onverenigbaar lijken: Voetbal en rallyrijden. Toch zorgde juist díe combinatie er voor dat vele deuren geopend werden, die normaal gesloten zouden blijven. Het voordeel van de grensoverschrijdende liefhebberij die voetbal heet. Graham Hobson weet er overigens zo veel van te vertellen omdat hij deel uitmaakte van de organisatie, maar ook omdat hij heel veel personen bereid heeft gevonden hun verhaal met hem te delen.

Hobson schetst een compleet en gedetailleerd overzicht van het idee voor de rally en de personen achter dat idee. De deelnemende auto’s en de bestuurders daarvan. De kansrijke en kansloze deelnemers en de ontberingen. En dat alles zonder dat het een droge opsomming van feiten wordt. Anekdotes over omkoping en kleurrijke figuren helpen daar ook bij. Ook de moeilijkheden op het gebied van communicatie worden geschetst. Het is tegenwoordig bijna niet meer voor te stellen dat internationale telefoongesprekken een vermogen kostten en vooraf gereserveerd dienden te worden, laat staan dat email en internet nog niet bestonden. Hoe meer je daarbij stil staat, des te meer respect krijg je voor de geweldige prestatie die de organisatie leverde. Het is dan ook geen wonder dat er nooit een waardig vervolg is gekomen op de ruim 26000 (zes-en-twintig-duizend!) kilometer lange rally.

Van die 26000 km was het Europese deel -van Londen naar Lissabon- deels een soort eerbetoon aan de Luik-Sofia-Luik rally, die als zwaarste Europese rally beschouwd werd. Geweldig is een anekdote over Hannu Mikkola, die in Joegoslavië niet wilde omrijden voor een kapotte brug. Andere teams reden om, naar een andere brug. Mikkola niet. Hij nam een aanloop en wist over het gat in het midden van de brug te springen, om zo zijn weg te kunnen vervolgen.

Een van de deelnemers was overigens Nederlander Bob de Jong, die in een Alfa Romeo Giulia 1600 Super als 22e deelnemer het Wembley stadion verliet, met Christiaan Emile Tuerlinx als bijrijder. De transmissie van hun Giulia begaf het in Joegoslavië. Ze waren niet de enigen met technische problemen: Van de oorspronkelijk 106 inschrijvingen (waarvan er 9 al niet van start gingen), waren er in Lissabon nog slechts 71 over. En het zware deel moest nog komen…

Voor het zover was moesten de auto’s echter de twee weken durende overtocht naar Brazilië maken. Twee weken waarin de deelnemers zich verveelden en de Daily Mirror niets over de rally te melden had, maar waar Hobson toch nog twee pagina’s aan wist te wijden, waarna hij weer uitgebreid verslag doet van het Zuid- en Midden Amerikaanse deel van de rally.

Hoe het de deelnemers daar vergaat, moeten jullie eigenlijk zelf lezen. Het boek is namelijk een must-have voor iedere liefhebber van de (klassieke) rallysport. Een absolute aanrader dus, al doen hier en daar opduikende taalfoutjes wel vermoeden dat het boek uiteindelijk onder tijdsdruk afgemaakt moest worden: Op tijd voor de wereldkampioenschappen in Zuid Afrika, waar momenteel een heel ander soort rally naar op weg is. Een rally waar wellicht over veertig jaar ook een boek over geschreven gaat worden, maar dat waarschijnlijk met minder pagina’s toe kan dan dat over de legendarische Daily Mirror 1970 World Cup Rally.

The Daily Mirror 1970 World Cup Rally 40 – The World’s Toughest Rally in Retrospect
Auteur: Graham Robson
Uitgever:
Veloce Publishing (link naar het boek)
ISBN 978-1-845842-71-0
£ 35,00 UK, $ 69,95 USA

Bestellen via Klassiekerboeken.nl
Het boek is te bestellen via deze pagina.

Boek: World Cup Rally

8 gedachten over “Boek: World Cup Rally

  • 22 augustus 2010 om 23:32
    Permalink

    Phillip Young organiseert al sinds jaar en dag revivals van deze rallies voor klassiekers en moderne hot hatches. Kijk maar eens op onze website of de website van Phillip zelf: http://www.endurorally.com. Schitterende avonturen. Afgelopen november zijn mijn vader en ik nog met mijn Peugeot 205 Rallye naar Casablanca geweest. In 1 woord geweldig!

  • Pingback:Autoboeken koop je op Klassiekerrally.nl!

  • 7 mei 2010 om 22:09
    Permalink

    Kunnen we niet iets dergelijks van de grond krijgen?

  • 7 mei 2010 om 10:11
    Permalink

    Oh ja, op dat moment lag Lucien Bianchi zo ver voor, dat hij niet meer te kloppen was, ondanks dat bijvoorbeeld Mercedes en Ford Duitsland en Engeland een hele batterij fabriekswagens hadden ingezet.

  • 7 mei 2010 om 10:10
    Permalink

    Doe mij de London – Sydney marathon maar, waar het DAF team met o.a van Lennep en Rob Slotemaker aan deelnamen.
    En dan dat super romantische verhaal van Lucien Bianchi die zich met zijn Citroën DS 21 te pletter reed op een Mini, een super tragedie, 150 mijl voor Sydney.
    Andrew Cowan won toen met zo’n lullige Hillman Hunter (het model van Corgi Toys van deze wagen was een verplicht nummer voor de jonge Sjonnies) Ik wilde zooooo graag dat Citroën won om op te kunnen scheppen op het schoolplein 😛

  • 5 mei 2010 om 14:05
    Permalink

    Echt een afval race: Moordend zwaar. Maar wat lijkt het me geweldig om over de Andes te rijden…

    Het boek is echt een aanrader. Koop je het via de button hierboven, dan steun je Klassiekerrally.nl ook nog een beetje, en dat terwijl we de standaardprijs rekenen. Win-win situatie toch!?

  • 5 mei 2010 om 14:00
    Permalink

    Volgens mij is zo’n trip het mooiste wat je mee kunt maken qua reizen. En dan lekker stijlvol cruisen in een Rolls Royce terwijl de kleine karretjes om je heen weg schieten. 😀 Prachtig, zulke avonturen.

Reacties zijn gesloten.