Deze Panhard et Levassor barnfind verkeert in een iets betere staat dan de Bugatti, maar moet flink opgepoetst worden om de staat van de Chapron Citroëns te kunnen evenaren.

Panhard et Levassor 20CV X66 Coupé Chauffeur (1930)
Kavelnummer 205
Chassisnummer 085 42, motornummer 805 42

René Panhard was een ingenieur met een in Parijs gevestigd bedrijf dat houtbewerkingsmachines en motoren onder licentie bouwde. Met zijn partner Émile Levassor experimenteerde hij met automobielen waarbij hij motoren gebruikte die onder licentie van Daimler waren gebouwd. In 1891 presenteerden zij de -waarschijnlijk eerste- productie-auto ter wereld, met een Daimler motor.
Het bedrijf was ook verantwoordelijk voor het ‘Systeme Panhard’, waarbij gebruik werd gemaakt van de nu bekende indeling van voorin geplaatste motor die via een koppeling, versnellingsbak en differentieel de achterwielen aandrijft. Daarmee was de moderne automobiel geboren.

Panhard et Levassor bouwden snel een goede reputatie op op het gebied van techniek, vakmanschap, betrouwbaarheid en indrukwekkende prestaties. In 1911 introduceerde het Franse bedrijf de Knight motor met dubbele schuifkleppen. Dit type motor zou tot in de jaren ’30 kenmerkend blijven voor Panhard et Levassor.

Deze door een 3,5 liter zescilinder schuifkleppenmotor aangedreven is rechtsgestuurd, wat niet ongebruikelijk was bij Franse vooroorlogse auto’s. De auto bevindt zich in de ‘barn find’ staat, en zou gerestaureerd moeten worden. De carrosserie is door het ontbreken van de achterzijde niet helemaal compleet, maar de achterbank, interne scheidingswand en de klapstoeltjes zijn wel aanwezig. De motor draait nog. De wielen zijn van het ‘artillerie’ type, met twee reserve-exemplaren in de voorspatborden.

Geschatte opbrengst: €10,000 – 15,000, geen minimum.


Automobiles d’Exception á Rétromobile, deel 3
Getagd op:    

16 gedachten over “Automobiles d’Exception á Rétromobile, deel 3

  • Pingback:Automobiles d’Exception á Rétromobile, deel 4

  • 19 januari 2010 om 21:36
    Permalink

    ik zal het nog eens proberen, maar kreeg het eerder niet voorelkaar

  • 19 januari 2010 om 21:31
    Permalink

    Je mag ’t me ook mailen 🙂
    Wat dat inloggen betreft: Welke problemen heb je? Krijg je een foutmelding?

  • 19 januari 2010 om 21:23
    Permalink

    Ja dan moet ik toch eerst inloggen en dat is tot op heden nog niet gelukt…

  • 19 januari 2010 om 20:42
    Permalink

    Mocht je ooit inspiratie hebben, ik denk dat klassiekerrally best wel eens een stukje zou willen plaatsen over ‘De beste auto-ontwerpers volgens Hocks’ oid. 🙂

  • 19 januari 2010 om 20:31
    Permalink

    Michel Boue heeft de eerste Renault 5 ontworpen, heeft alleen niet meegemaakt dat het z’n megasucces werd , hij werd ziek en vlak na de introduktie kwam hij te overlijden, Pio Manzu is vooral bekend door de 1e Fiat 127, hij was een veel belovend ontwerper en zou Dante Giacosa opvolgen, ook hij kwam veel te vroeg om het leven bij een auto ongeluk, hij heeft de Fiat 127 niet een in produktie zien gaan. Giugiaro en Marcello Gandini behoeven geen introduktie zij zijn een van de grootste Ontwerpers. Allebeide bij Bertone gewerkt daarna ale twee op hun zelf verder gegaan.
    Gaston Juchet belangrijk Renault ontwerper, David Bache ontwerper van oa de Range Rover, Rover p6 en SD1
    Ik zou bijna Bertoni vergeten !?! ontwerper van de ID/DS, Taction Avant etc etc

  • 19 januari 2010 om 20:17
    Permalink

    Ja, je moet daar wel een fan van zijn. Anders kan je die namen niet eens kennen… 😳 😛

  • 19 januari 2010 om 20:01
    Permalink

    Sjonnies: Opron fan ? jazeker! maar ook: Michel Boue, Pio Manzu, Giugiaro, Marcello Gandini, Gaston Juchet, David Bache etc etc…..

  • 19 januari 2010 om 17:48
    Permalink

    Hocks is Opron fan 😛

  • 18 januari 2010 om 23:03
    Permalink

    klassiekerrally: heb ik eerlijk gezegd nog wel even aan gedacht, om je ook uit te nodigen , maar het was op de nieuwjaar’s receptie van de Citroen GS/A vereniging…..maar de contacten zijn er wel, ik kan je denk ik wel in contact brengen met de schrijvers.

  • 18 januari 2010 om 22:37
    Permalink

    Ik heb dat boek vorig jaar gekregen en gelezen. Interessant verhaal! Ik had best bij die lezing willen zijn…

  • 18 januari 2010 om 22:36
    Permalink

    Zondag een lezing bijgewoond van de schrijvers van het boek “Het lot van de slapende schoonheden”
    Erg Interessant, zij beschrijven hoe het is gegaan met Michel Dovaz en zijn grote collectie met oude auto’s oa Bugatti’s en Alfa Romeo’s Ferrari etc. nadat deze halverwege jaren tachtig te zien zijn in het boek “De slapende schoonheden”
    In de lezing werd ook verteld over de Schlumpf collectie en hoe dat allemaal is gegaan . hun volgende boek gaat daar over.

  • 18 januari 2010 om 08:51
    Permalink

    Tsja, ze waren helemaal niet zo gek bij P&L destijds, hun handelsmerk waren de relatief laaggeplaatste koplampen.
    Mooiste voor oorlogse is natuurlijk de Dynamique met zijn ‘stroomlijn’carosserie en zijn 3 voorruiten (2 kleintjes aan de zijkant en 1 grote in het midden)
    P&L zat toen, in tegenstelling tot de na oorlogse periode zwaar in het hogere segment

  • 15 januari 2010 om 23:56
    Permalink

    Eigenlijk zou je gewoon de hele schuur met inhoud erbij moeten krijgen. Wat een heerlijk sfeerplaatje. 🙂

  • 15 januari 2010 om 18:41
    Permalink

    kijk .. dat zijn leuke bedragen voor de beter gesitueerde hobbyist ..
    gewoon een fransoos met pensioen die 50.000 euro stuk wil slaan voor het nageslacht ..

    da,s dan auto + totaal restauratie ..

Reacties zijn gesloten.