Tegenwoordig is de Britse automobielindustrie nog slechts een schim van wat het in de jaren ’50 en ’60 was. Destijds was de BMC Competitions Department actief bij races over de hele wereld met een schier eindeloze reeks ‘Works’ Austin-Healeys, MG’s en Mini’s. In die periode produceerde BMC ook een aantal unieke bussen op basis van het BMC/Morris FFK 140 vrachtwagenchassis.

Oorspronkelijk waren de bussen bedoeld om racewagens te vervoeren en langs het circuit ondersteuning te bieden, maar in de VS gebruikte BMC ze ook voor productdemonstraties, technische instructie en dealer promoties. In totaal werden slechts weinig van deze voertuigen gebouwd, met voor zover bekend slechts acht overgebleven exemplaren.

 

BMC Training Vehicle
BMC Training Vehicle

Pininfarina beeldhouwde de bussen met lange vinnen en vloeiende raamlijnen, waardoor ze veel design-elementen deelden met de personenauto’s van BMC, zoals de Morris Oxford. De constructie van de aluminium carrosserie vertoonde veel overeenkomsten met die van vliegtuigen. Marshall’s uit Cambridge bouwde deze, hetgeen gezien hun ervaring in carrosseriebouw een logische keuze was. Marshall’s werkte dan ook al samen met BMC sinds Sir Herbert Austin het bedrijf aan het einde van de Eerste Wereldoorlog een officieel Austin dealerschap toekende.

De bussen werden aangedreven door een zescilinder Perkins dieselmotor met een inhoud van 6,1 liter en waren voorzien van stuurbekrachtiging en een achteras met overdrive die de bescheiden prestaties enigszins konden verdoezelen. Verder waren de bussen voorzien van een sportief stuurwiel en kuipstoelen, geheel in overeenstemming met de functie van de voertuigen.

Uitgevoerd in de kleuren van de Union Jack, en compleet met ‘Special Tuning Department’ rozetten, is dit linksgestuurde exemplaar een van slechts twee voor de Amerikaanse markt gemaakte bussen. Ze werden vooral gebruikt voor promotionele doeleinden, compleet met reclame- en educatief materiaal, net als de Futurliners van GM’s ‘Parade of Progress’ in de jaren ’40 en ’50. Onderwerp van dit artikel stond op de MG stand op de Chicago Auto Show in 1964, en daarna op diverse andere belangrijke evenementen.

In de huidige staat is dit een zeer interessant voertuig dat klaar is voor shows en klassiekerraces over de hele wereld. Onlangs werd de auto voorzien van een grotere, krachtigere motor, en alle boekjes van de techniek en het elektrische systeem zijn aanwezig, net als de serviceboekjes.

In tegenstelling tot een van de andere overlevende exemplaren die omgebouwd werd naar een replica van de BMC Competitions Department (compleet met oprijplaten en trekhaak) is het hier gepresenteerde exemplaar nog in de originele staat. Daardoor is het een prachtig overblijfsel van BMC’s eigen ‘Britse Invasie’ tijdens de Swinging Sixties.

 

BMC Technical Support Vehicle
BMC Technical Support Vehicle
Automobiles of Arizona: Blitse Britse bus
Getagd op:

31 gedachten over “Automobiles of Arizona: Blitse Britse bus

  • 20 december 2009 om 10:47
    Permalink

    @ Briman:

    Thanks for the update 😉 We dont get a lot of english speaking guest 😉

  • 29 november 2009 om 13:47
    Permalink

    @Citrofiel ..
    als de @sjonnies zeggen dat het een moneypitt is ..
    betekent dat .. dat je er af moet blijven ..

    en als jij dat met de mantel der liefde wil bedekken ..
    en zonder ervaring met zo,n ding wil suggereren dat het allemaal wel meevalt ..

    kan ik maar 1 ding concluderen .. je bent een echte liefhebber ..
    gefeliciteerd boef ..

  • 28 november 2009 om 22:25
    Permalink

    @de sjonnies; Slijtage bij zulke behandeling, dat is normaal. Als je hem dan ‘normaal’ gaat gebruiken dan zullen de kosten minder hoog uitvallen. Alleen dat opknappen in het begin zal best wel wat centen opslurpen…

  • 27 november 2009 om 17:06
    Permalink

    @citrofiel – Hollander ( de courier en grootverbruikers van de Tissiers)
    hadden complete aandrijfunits op voorraad staan.
    Ieder voertuig wat dag en nacht bereden wordt, dikwijls door verschillende chauffeurs en op ongekend hoge snelheden is nou een keer gevoeliger voor slijtage en onderhoud.
    Ooit toen ik heel klein was en Ouderijn nog een rotonde was, heeft mijn vader ’s nachts een Franse courier geholpen met een zes-wieler DS van Hollander, hij was-per ongeluk- met 100 km per uur rechtdoor gegaan, de greppel over en de Tissier lag als een banaan aan de andere kant.
    De man wilde hinkend van de pijn zijn lichten uit gaan doen. Terwijl de Tissier zo’n beetje door een brievenbus kon 😛

  • 27 november 2009 om 15:19
    Permalink

    @lincoln: Ach ja, het is wel terecht. Als je zo’n project koopt moet je bereid zijn er veel tijd in te steken en je er ver in te verdiepen. Jij heb al genoeg kennis van andere auto’s en dat is natuurlijk een stuk gemakkelijker. Ik hoop dat de Tissier nog een goed baasje heeft gevonden.

    @de sjonnies: Wat je zegt klinkt tegenstrijdig. Als ze ontworpen waren om op hoge snelheid heel ver te rijden, dan is een auto toch goed ontworpen, mag ik aannemen? Ja, het is wel een kleinere serie en daardoor zijn onderdelen lastiger te vinden, maar dat heb je met elke kleine serie, en is dus niet specifiek de Tissier een moneypit…

  • 27 november 2009 om 11:35
    Permalink

    Riley 4/68 vergeten oeps !

  • 27 november 2009 om 11:25
    Permalink

    @Badhuis had het ook al gezien, dus speciaal voor jouw (hoop wel dat ik het goed heb 😯 )
    Austin Cambridge
    Morris Oxford
    MG Magnette
    Wolseley 16/60 (politie voertuig in GB)
    En als grote broer de Austin Westminster
    Neven :
    De Lancia Flamminia
    Peugeot 404
    Fiat 1800 – 2300
    Uiteraard probeert iedereen hier zeer zeker goede research te doen voor zijn stukjes, maar we zijn -denk ik- goedwillende amateurs-; lees je bv mijn stukje de boy-racers, over het ontstaan van de sports-saloon, staan daar ook fouten in; ik ben vergeten de Lotus Cortina te vermelden maar dat is mij wel vergeven 😉
    Momenteel werk ik aan de Porsche 917 en dat is een kluif, een hele kluif omdat de ontwikkeling, de motorisatie en de typen dwars door elkaar heen lopen, waardoor ik ook met Klassiekerrally (mijn baas) wil overleggen om dit stuk met de kerst te plaatsen, is dan leuk leesvoer als je je mocht vervelen en ik kan zodoende op de best mogelijke manier mijn voorwerk doen

  • 27 november 2009 om 10:53
    Permalink

    @ badhuis:
    Bedankt voor je terechte kritiek.
    We doen altijd ons best om vol enthousiasme over de ons zo geliefde klassiekers te schrijven.
    Geen van allen zijn we professionele autojournalisten. Geen van allen hebben we daar een opleiding voor gehad. Dus er gaat wel eens wat fout…
    Het artikel is inderdaad door mij vertaald zonder te letten op eventuele incorrecte informatie. Ik zal e.e.a. zo snel mogelijk corrigeren.

    Uiteraard ben je altijd welkom om zelf artikelen aan te dragen of voor te stellen.

  • 27 november 2009 om 10:40
    Permalink

    Geweldige truck natuurlijk.
    Leuk dat ie onder de aandacht komt, maar jammer dat er zo slecht over geschreven wordt. Dit is een snel bij elkaar geraapt stukje: he wat een leuke foto (ik heb hem eerder op een verkoopsite zien staan), even kijken wat er over bekend is, schrijf maar op, uit de losse hand wat extra’s erbij. Wat dan ook nog verkeerd gaat: er bestaat geen Austin Oxford en heeft ook nooit bestaan. Een echte liefhebber of journalist zou zo’n fout niet maken. Toen ik dat las wist ik het al: een slordig stuk.
    Dat is ook de reden dat die oldtimerbladen van tegenwoordig niet interessant meer zijn, te weinig echte informatie, klakkeloos overgeschreven van oude artikelen of boeken, bah.
    Sorry hoor, dat moest er even uit!

  • 27 november 2009 om 08:53
    Permalink

    @lincoln – wees blij over die Tissier, een ongekend grote moneypit want ze werden maar voor 1 doel gekocht : door Europa scheuren op hoge snelheid en een miljoen kilometers voor het voertuig was geen uitzondering; bereden door mannen met meer moed dan verstand !

    @klassiekerrally : zo’n grote ex-UPS bus met die speciale carrosserie !

    Hoe kan ik leren om foto’s te posten? met computers ben ik als Odball uit de film Kelly’s Heroes : “I know how to drive them but I don’t know what makes them work”

  • 27 november 2009 om 07:18
    Permalink

    @Citrofiel ..
    zelfs ik kan angst hebben voor het onbekende ..
    en moet soms informatie van buitenstaanders ten harte nemen ..
    het was uiteraard een sleutel-bak met onbekende historie voor 3X de schrootprijs ofzo ..

    als het groot/lomp en elegant is verkeer ik al snel in andere sferen ..
    en meestal geen rationele ..
    dus was er iemand zo vriendelijk om een emmer ijskoud water over me heen te gooien ..
    met de motivatie in de trant van dat er geen nederlands/engels talige documentatie over bestaat en dat ik maar niet het wiel opnieuw moest uit gaan vinden ..

    en terecht natuurlijk .. ik snap amerikaanse meuk veel beter ..
    en zo heeft iedereen voorkeur voor Duits/Italiaans/Brits/Frans of Zweeds ..
    gewoon een kwestie van “willen begrijpen” en “willen verdiepen” in de betreffende materie ..
    elke auto heeft een evolutie van logica ondergaan .. tis gewoon de wil om daar zelf in mee te gaan ..
    sommige mensen kunnen dat tot en met de hedendaagse computer-meuk ..

    @Klassiekerrally .. nope .. die kon ik nog niet nee ..
    maar dankzij deze geweldige site + medebloggers gaat er een wereld voor mij open ..
    en ik hoop dat er nog 1000den eye-openers de revu passeren ..

  • 27 november 2009 om 07:14
    Permalink

    Hmmm, Die benz en die Maserati zijn mooi 🙂 Ik kijk eigenlijk nooit naar dit soort dingen 🙂 Kan niet hard genoeg wat je er ook mee probeerd 😛

  • 27 november 2009 om 00:22
    Permalink

    Volgens mij zijn er meer modelautootjes van dan dat er echte auto’s (over) zijn…

    http://byemylife.com/sitebuildercontent/sitebuilderpictures/.pond/bptoyracecargame.jpg.w300h187.jpg
    http://www.gastrucks.com/store/images/uploads/mobil00cc.jpg
    http://images.goantiques.com/thumbnails2/BXS7653/BXS7653B1131_64_26.jpg

    Jammer. Oude trucks vind ik sowieso erg interessant, en dan gecombineerd met leuke auto’s erop kan het natuurlijk helemaal niet meer stuk. 😛

    @klassiekerrally: Helemaal goed! Merci. Je zou nu reacties kunnen gaan inschikken en verwijderen enzo, maar dat is aan jou. 😉

  • 26 november 2009 om 23:36
    Permalink

    Ah! Gevonden. Net buiten de bewerkingstijd helaas. Wim, zou je de achterste slash weg willen halen? Die zorgt ervoor dat het niet lukt… Geen idee hoe hij er is gekomen trouwens, ik kopieerde gewoon… 😕

    Edit: zo goed?

  • 26 november 2009 om 23:28
    Permalink

    Martijn wil niet dat ik zijn Citroën-foto’s plak, zo te zien. 🙄 Dan maar een eigen fotootje.

    Altijd goed! 😀 CX Tissier met Panhard DBR5 achterop.

    Hm, waarom lukt dit nu ook niet? Wim, kan jij het aanpassen? 😕

    Vervangertje dan:

    Maar lincoln, wat zeg je nu? Heb jij ooit op het punt gestaan een Tissier aan te schaffen?! 😯 Was hij zo slecht dat je er toch maar vanaf hebt gezien? I want to know all about it! 😀

  • 26 november 2009 om 23:17
    Permalink

    Ook heel aardig:

    Albert, heb jij die foto van de DAF van Esper ergens?

  • 26 november 2009 om 23:05
    Permalink

    Ik vind de klassieke transporters zo mooi dat ik de vrijheid neem om jullie commentaren aan te passen zodat de foto’s direct zichtbaar zijn.

    @ lincoln: wat zeg je me nu!? Ken je die Merc niet? Het is een replica, het origineel is namelijk verloren gegaan. Ik vind ’t een prachtding, maar net als alle racers met ster veel te clean gebouwd/gerestaureerd. Er is geen spoortje historie te bespeuren, en dat vind ik jammer.

  • 26 november 2009 om 21:53
    Permalink

    @Citrofiel .. wowowow die Benz had ik nog nooit gezien .. super-clean ..
    en met verlengde CX/DS deviraten mag je me doodgooien ..
    van horen/zeggen niet helemaal onderhoudsvrij ..
    sterker nog .. ik ben eens goed bang gemaakt toen ik op het punt stond een ambulance met dubbele assen aan te schaffen ..

  • 26 november 2009 om 21:34
    Permalink

    Je hebt natuurlijk ook dat gekke Benz ding:

    Maar wat simpeler mag ook:

    Allemaal gave auto’s.

  • 26 november 2009 om 20:41
    Permalink

    Mooi eh

  • 26 november 2009 om 18:21
    Permalink

    Wat dacht je van de Ecurie Ecosse vrachtwagen… Racetransporters zijn echt waanzinnig. Esper van Heezewijk heeft ook een prachtige DAF vrachtwagen. Super!

    Waar transporteert Turbo Joop zijn 6R4 mee?

  • 26 november 2009 om 15:11
    Permalink

    Een Saviem SG2 in blauw om de R8 te trekken, Porsche had een MAN lopen en Ecurie Ecosse had ook zo’n mooiert !
    Om maar niet te spreken over de Ferrari Transporter van Fiat, die is ook in het klein te koop.
    Matra had een Berliet Stradair lopen oef Racewagen transporters best wel cool
    Turbo Joop heeft ook een hele mooie voor de 6R4 staan !

  • 26 november 2009 om 12:28
    Permalink

    Helemaal eens, met name wat die American La France fire trucks, maar toch vind ik dit Pininfarina kunststukje erg fraai. Mooie aanvulling op de Morris! 😉

  • Pingback:Tweets die vermelden Automobiles of Arizona: Blitse Britse bus -- Topsy.com

  • 26 november 2009 om 09:12
    Permalink

    helemaal naar amerikaans voorbeeld .. maar dan toch net effe shagadelic ..
    gewoon niet zo beefy en rock-solid als zijn USA broeders ..

    dan heb ik het natuurlijk over de Grey-hound bussen de Seagrave fire-trucks en air-stream caravans ..
    met American La France firetrucks aan top wat elegante bulk betreft ..
    amerikanen hebben net wat meer finesse in huis om lompe objecten vorm te geven ..
    kunnen ruiten ronder maken en alu sierstrips beter tot hun recht laten komen ..

Reacties zijn gesloten.