Recessie of niet, de vraag naar (zeer) kostbare auto’s lijkt altijd te blijven bestaan. In elk geval worden door veilinghuis Gooding & Company op vrijdag 12 maart in het -hopelijk zonnige- Florida diverse pronkstukken geveild. Van enkele exemplaren wordt een opbrengst van meer dan 1 miljoen verwacht. We laten ons niet per definitie leiden door de prijs, dus mijn selectie is een puur persoonlijke keuze uit de veilingcatalogus, gepresenteerd op alfabetische volgorde. In dit bericht de eerste vijf uit de selectie.

AC Ace Bristol (1963)

Deze AC Ace Bristol uit 1963 is winnaar van het Pebble Beach Concours d’Elegance in 2009, in de klasse Postwar Preservation. De lak, het interieur, de motor, de wielen, de koppeling, ja zelfs de banden(!) zijn nog origineel. Nu ben ik daar best een liefhebber van, maar ik heb toch zo m’n vraagtekens bij het nu van de originele banden… De auto heeft minder dan 50.000 mile afgelegd en was 45 jaar in dezelfde handen. Gereedschap, foto’s en uitgebreide documentatie worden meegeleverd.

Technische gegevens:
1,971 CC 100D2 6-cilinder lijnmotor
Drie Solex carburateurs
128 pk bij 5750 toeren/minuut
Handgeschakelde vierversnellingsbak
Girling schijfremmen voor, trommelremmen achter
Volledig onafhankelijke wielophanging met dwarsliggende bladveren

Geschatte opbrengst:
$275,000 – $325,000

Alfa Romeo 6C 2500 SS Berlinetta Aerodinamica (1939)

Carlo Felice Bianchi Anderloni en Dino Cognolato tekenden voor het prachtige koetswerk van bovenstaande Alfa Romeo op basis van een authentiek vooroorlogs 6C 2500 SS chassis. Het origineel is onvindbaar, en dit is dus een replica. Maar wat voor één!

Technische gegevens:
Revolutionaire aerodynamische carrosserie
2,443 CC 6-in-lijn met dubbele bovenliggende nokkenassen
Drie Weber 36 DO2 carburateurs
125 pk bij 4,800 toeren/minuut
Handgeschakelde vierversnellingsbak
Hydraulisch bediende trommelremmen op alle wielen
Onafhankelijke voorwielophanging met schroefveren en hydraulische schokdempers
Pendelas achter met torsievering in lengterichting

Geschatte opbrengst:
$800,000 – $1,300,000

Bentley R-Type Coupe (1952)

Het eerste R-Type chassis ooit door Bentley geproduceerd werd afgeleverd bij E.D. Abbott, die het van een carrosserie zou voorzien. Het resultaat is hierboven te bewonderen. Persoonlijk vind ik de proporties nogal eigenaardig. De opbouw is hoog, de achterkant erg plat. In totaal bouwde Abbott naar schatting 15 exemplaren op het R-Type chassis. Dit exemplaar werd gepresenteerd op de Earls Court Motor Show en beschreven in het boek ‘Bentley: The Cars From Crewe’.

Technische specificaties:
4,566 CC L-Head 6-in-lijn
Dubbele SU carburateurs
Circa 150 pk bij 4,500 toeren/minuut
Handgeschakelde vierversnellingsbak
Trommelremmen op alle wielen, bekrachtigd
Onafhankelijke voorwielophanging dwarsgeplaatste half-eliptische bladveer en hydraulische schokdempers
Starre achteras met half-eliptische bladveren en hydraulische schokdempers.

Geschatte opbrengst:
$90,000 – $120,000 (geen reserve)

Dodge Watercar Dual Cockpit Barrel Back (1927)

Je ziet het goed. We plaatsen hier een boot. Gewoon omdat ’t een prachtig ding is, en omdat autofabrikant Dodge ‘m gemaakt heeft. De oprichters van Dodge, Horace en John Dodge, begaven zich in 1924 op het gebied van vaartuigen met hun eerste Watercar. Het jaar daarop waren er vier modellen leverbaar. Helaas kwamen beide broers dat jaar om het leven, waarna de zoon van Horace -Horace E. Dodge junior- de leiding van het bedrijf overnam. Deze huurde direct ontwerper George Crouch in als onderdirecteur. Crouch zorgde voor een frisse wind in de ontwerpafdeling en Horace Junior raakte verknocht aan powerboat racen. Hij gaf ongeveer een miljoen dollar uit om de Dodge boten te promoten, en won in 1932 en 1936 de prestigieuze Gold Cup.

Technische specificaties:
260 CID Universal Sea Lion 6-cilinder lijnmotor (Binnenboordmotor die een enkele schroef aandrijft)
Ongeveer 125 pk bij 3,000 toeren/minuut
Enkele ‘Updraft’ carburateur

Trailer van Duitse makelijk bij prijs inbegrepen
Heeft na de restauratie alleen in zoet water gevaren

Geschatte opbrengst:
$100,000 – $125,000 (geen reserve)

Edwards America Convertible (1954)

Deze kende je nog niet? Ik ook niet. Althans, ik heb me er nooit in verdiept. Het verhaal achter de auto (een van slechts twee gebouwde convertibles) is best interessant, en kent geen happy end. Industrieel Sterling Edwards wordt in 1948 tijdens de Olympische Winterspelen in St. Moritz verliefd op een Cisitalia. Vanaf dat moment was hij geobsedeerd door de rij-eigenschappen en schoonheid van Europese sportwagens. Er zelf gewoon een kopen was blijkbaar te eenvoudig. Edwards was van mening dat een geschikte kandidaat best in Californië gebouwd zou kunnen worden. Geheel op maat. Hij nam daarop Norman Timbs in dienst voor het ontwerp, en racewagenbouwers Lujie Lesovsky, Phil Remington en Emil Diedt voor het technische deel. In Culver City werd het eerste prototype gebouwd. Het zou tijdens vele wegraces in Californië ingezet worden, en op Pebble Beach zelfs de prijs ‘Best of Show’ winnen.

Dat succes smaakte naar meer, en Edwards ging aan de slag om een beperkt aantal ‘productie auto’s’ te bouwen. Zij waren de voorloper van Edwards peroonlijke luxe auto: een stijlvolle tweedeurs auto, gemotoriseerd door het beste dat de Amerikaanse automobielindustrie te bieden had. In eerste instantie was de auto gebaseerd op een versterkt Henry J chassis en aangedreven door een keur aan grote Amerikaanse V8 motoren. De styling van de met glasvezel versterkte polyester koets was Italiaans getint met z’n ‘eierdoos grill’, de strakke lijnvoering en de wulps vormgegeven achterspatborden. Het interieur was uitgevoerd in leder de auto stond op luxe Kelsey-Hayes spaakvelgen. De auto was duidelijk bestemd voor het hogere marktsegment. Maar de productiefaciliteit kon nauwelijks aan de hoge kwaliteitseisen voldoen en de kosten stegen tot ongezonde waarden. Bij de presentatie was het plan om de auto voor toen al forse $ 6800,- aan te bieden, maar toen de auto werkelijk op de markt kwam moest er al $ 8000,- voor neergeteld worden. En zelfs dat bedrag dekte de kosten niet…

Technische specificaties:
324 CID OHV Oldsmobile V-8 motor
Enkele ‘4-Barrel’ carburateur
185 pk bij 3,800 toeren/minuut
Automatische Hydra-Matic 3-versnellingsbak
Hydraulisch bediende trommelremmen rondom
Onafhankelijke voorwielophanging
Starre achteras met bladveren

Verwachte opbrengst:
$140,000 – $180,000

Bron: Gooding & Company

Amelia Island Auction, Florida – deel 1
Getagd op:                

12 gedachten over “Amelia Island Auction, Florida – deel 1

  • 28 februari 2010 om 14:45
    Permalink

    Dat meen je! :gaat coltrui en zaklamp zoeken:

  • 27 februari 2010 om 16:35
    Permalink

    @ Dinks: Die heb ik in het echt gezien in Essen een paar jaar terug. En ik kan je melden dat ik ’t de mooiste auto van de hele beurs vond! Inderdaad een geweldig fraaie auto, en als ik me niet vergis in ’t bezit van een Nederlander…

  • 27 februari 2010 om 15:53
    Permalink

    En ik heb weer een toevoeging voor mijn lijst. 😉

  • 24 februari 2010 om 19:43
    Permalink

    De boot moet best kunnen in dit overzicht, maar de hoofdprijs gaat toch naar de Alfa. Fenomenaal stukje design!

  • 23 februari 2010 om 22:41
    Permalink

    Oooooh, die Alfa… Als dat niet een van de mooiste auto’s is die ik heb gezien… Maar ja, die lijst beslaat inmiddels ook honderden auto’s. :mrgreen:

    @lincoln: Manman, wat een Franse keuze. Ik zou het niet meer met je eens kunnen zijn. 😀 Die Darl’mat komt op foto’s niet echt tot zijn recht, in het echt vind ik hem echt gewoon mooi…

  • 23 februari 2010 om 20:19
    Permalink

    Dat viswijf :mrgreen: vind ik zelf wel fraai. Een subtiele (toch?) verwijzing naar de boegbeelden uit de Gouden Eeuw…

    Wat ik minder fraai vind op de boot zijn de plakletters in een veel te modern font (lettertype). Dat had met de hand geschilderd moeten worden. Je maakt mij niet wijs dat dat te duur geweest zou zijn…

  • 23 februari 2010 om 20:15
    Permalink

    @Klassiekerrally ..
    schitterende boot .. echt een mooi stukje edel timmerwerk ..
    maar van die vis/vrouw voorop krijg ik zwaar de kriebels ..

    kijk recht vooruit visch/mensch .. symetrie .. symetrie .. hoe vaak moet ik dat nog zeggen ..
    moedeloos word ik ervan ..

  • 23 februari 2010 om 19:46
    Permalink

    Die boot MOEST ik gewoon plaatsen. Al was het alleen maar om het feit dat ik niet wist dat Dodge boten gebouwd heeft. Maar ook de Riva-achtige romp vind ik prachtig…

  • 23 februari 2010 om 16:41
    Permalink

    Jammer van de boot, maar voor de rest mooie auto’s. Al blijft de Shelby reincarnatie van de AC toch het mooiste. Voor de rest super mooie auto’s….

  • 23 februari 2010 om 12:18
    Permalink

    nr. 30 en 50 komen in een volgend artikel aan bod 🙂

  • 23 februari 2010 om 08:28
    Permalink

    lot # 30 .. de 1931er Voisin Mylord (what,s in the name) ..
    lot # 50 .. de 1938er peugeot 402 Darl (ook een lekkere naam om uit te spreken) ..
    lot # 12 .. de 1956er Facel-Vega FV2B voor daily-driver ..

    echt een stukje vakwerk van de veilingmeesters om zo,n collectie in 1 keer te kunnen veilen ..
    lijkt me praktisch en logistiek gezien echt een lastige klus ..

Reacties zijn gesloten.